Abstract:
در این پژوهش برای آزمایش تأثیر روشهای مختلف آموزش بر میزان خلاقیت دانشآموزان،نمونهای به حجم 475 نفر از دانشآموزان دختر پایهء چهارم ابتدایی استان همدان انتخاب و در 42 گروه(سه گروه گواه و 12 گروه آزمایشی)به طور تصادفی جایگزین شدند.برای آزمون فرضیههای پژوهش،در هر منطقهء آموزشی برخوردار،نیمه برخوردار،و محروم،طرح پیشآزمون- پسآزمون با چند گروه آزمایش،و در کل مناطق آموزشی استان،طرح بلوکی تصادفی با بیش از یک آزمودنی در هر موقعیت آزمایشی،به کار رفت.تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس بلوکی نشان داد که روشهای آموزش بارش مغزی،مهارتهای پژوهشی،مطالعهء خلاق،تدریس فعال(حل مسأله و بحث گروهی)،استفاده از راهکارهای افزایش خودپنداره و ابراز وجود،آشنا کردن معلمان با خلاقیت و ارزش و اهمیت آن،و استفاده از برنامههای آموزشی انعطافپذیر در کلاس،بر خلاقیت دانشآموزان دختر پایهء چهارم ابتدایی تأثیر مثبت دارند.میزان تأثیر این روشها در مناطق برخوردار،نیمه برخوردار،و محروم،در برخی موارد متفاوت است،و در آموزش خلاقیت بین روشها و مناطق آموزشی تعامل وجود دارد.
Machine summary:
"تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس بلوکی نشان داد که روشهای آموزش بارش مغزی،مهارتهای پژوهشی،مطالعهء خلاق،تدریس فعال(حل مسأله و بحث گروهی)،استفاده از راهکارهای افزایش خودپنداره و ابراز وجود،آشنا کردن معلمان با خلاقیت و ارزش و اهمیت آن،و استفاده از برنامههای آموزشی انعطافپذیر در کلاس،بر خلاقیت دانشآموزان دختر پایهء چهارم ابتدایی تأثیر مثبت دارند.
جدول 1 تعداد دانشآموزان انتخابشده برای نمونه در مناطق مختلف استان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار در این پژوهش به منظور سنجش خلاقیت گروههای کنترل و آزمایشی در پیشآزمون و پسآزمون،از آزمون خلاقیت تصویری تورنس،فرم«ب»استفاده شد(تورنس،4791).
جدول 4 خلاصهء تحلیل واریانس نمرات افتراقی خلاقیت در گروههای کنترل و آزمایش کبودر آهنگ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول نشان میدهد که F محاسبه شده معنادار است.
5-تحلیل اطلاعات به صورت یک طرح بلوکی با بیش از یک آزمودنی در هر شرایط آزمایشی:به منظور وارسی دقیق تأثیر روشهای آموزش بر میزان خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم دختر استان همدان،اطلاعات با استفاده از تحلیل واریانس بلوکی به عنوان سطوح متغیر مستقل فعال در نظر گرفته شدهاند و مناطق آموزشی برخوردار،نیمه برخوردار،و محروم چون توسط پژوهشگر دستکاری نشدهاند به عنوان متغیر هویتی یا بلوکها در نظر گرفته شدهاند.
جدول 7 خلاصهء تحلیل واریانس بلوکی برای مقایسه میانگین نمرات افتراقی خلاقیت در مناطق استان (به تصویر صفحه مراجعه شود) F سوم( Ft+b )نشان میدهد که بین روشهای متفاوت آموزش خلاقیت و بلوکهای آموزشی تعامل و یا کنش متقابل وجود دارد."