Abstract:
در بین انواع بیمهنامهها،بیمهنامههای عمر و پسانداز،هم از جهت تأمین نیاز مالی افراد خانواده بعد از فوت سرپرست آن و هم به جهت پساندازی،دارای موقعیتی ممتاز است.در این مقاله باتوجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی در توسعه و گسترش این بیمهنامهها،مدل مدیریت منسجم خدمات استفاده شد و تأثیر هریک از عناصر هشتگانه آن،از طریق آزمون t و دوجملهای و از نگاه 27 نفر از بازاریابان به عنوان جامعه آماری تحقیق،بر میزان تمایل بخ خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز سنجیده شد.این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهای حاوی 22 سؤال که پایانی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به اثبات رسیده (0/18)استفاده شده است.نتایج آزمون نشان میدهد عناصر قیمت و محصول از بیشترین تأثیر در میان سایر عوامل برخوردار بوده اما عنصر شواهد فیزیکی مورد تأیید قرار نگرفت.
Machine summary:
"-آزمون فرضیه اصلی تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (8ps) ،بر میزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز اثرگذار نیست: H عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (8ps) ،بر میزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز اثر گذار است: H این فرضیه به این صورت در قالب فرضیه آماری تعریف میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:از آنجا که سطح معنادار دوسویه(0/000)از 0/50 کمتر است،میتوان دریافت که میانگین این آزمودنی اختلاف معناداری با عدد 3 دارد؛از سوی دیگر باتوجه به اینکه سطح پایین و بالای فاصله اطمینان هر دو مثبت است،مقدار میانگین از مقدار آزمون 3 بیشتر است،در نتیجه فرضیه H تأیید شده و از دیدگاه پاسخگویان،عناصر آمیخته بازاریابی خدمات،بر تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز اثرگذار است.
نتایج آزمون فرضیه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:دیگر با علم به اینکه سطح پایین و بالای فاصله اطمینان هر دو مثبت است، مقدار میانگین از مقدار آزمون 3 بیشتر است،در نتیجه فرضیه H تأیید و فرضیه H رد میشود،یعنی از دیدگاه پاسخدهندگان،عنصر قیمت و سایر هزینهها بر میزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز تأثیرگذار است.
نتایج آزمون فرضیه هشتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:با نگاهی به نتایج به دست آمده از جدول 01،مشخص میشود که حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان 59%هر دو مثبت است،پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون 3 بیشتر است،در نتیجه فرضیه H تأیید و H رد میشود،یعنی از دیدگاه پاسخدهندگان عنصر ارتقا و آموزش مشتری بر میزان تمایل به خرید بیمهنامههای عمر و پسانداز تأثیرگذار است."