Abstract:
کارآفرینی،عامل اصلی نوآوری و توسعهء اقتصادی کشورها شناخته شده است.هرچند تعریف عمومی از کارآفرینی وجود ندارد،اما بسیاری از تعاریف کارآفرینی اخیرا بر تشخیص فرصت به عنوان مهمترین گام در فرایند کارآفرینی تمرکز کردهاند.مطالعات متعددی در خصوص عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت کارآفرینی شناسایی شده که در میان این عوامل،نقش دانش سابق کارآفرین از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در بیشتر تحقیقات نظری و تجربی از آن حمایت شده است.هدف این مقاله،مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع را مورد بررسی قرار میدهد.روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی بوده است.یافته:برخی از پژوهشهای به نقش مستقیم دانش سابق کارآفرین بر روی تشخیص فرصت اشاره کردهاند،اما مطالعات جدیدتر براساس دیدگاه شناختی معتقدند که دانش سابق با تقویت ساختار شناختی کارآفرین،در جذب اطلاعات جدید و در نتیجه،شناخت فرصت به او کمک میکند.از طرف دیگر،نقش فعالیتهای آموزشی، پژوهشی،ترویجی و مشاورهای دانشگاهها را در ایجاد و توسعهء دانش کارآفرینان به منظور ارتقای قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بررسی میکند.
Entrepreneurship has viewed as a prime factor of innovation and economic development. Although there is no universal definition of entrepreneurship، many definitions of entrepreneurship have increasingly focused on opportunity recognition as a critical، first step in entrepreneurship. Researchers have examined numerous effectual factors on opportunity recognition، that among these factors، prior knowledge had the importance role compared to other factors on opportunity recognition and supported by many theoretical and emprical researches and studies. This article investigate the role of prior knowledge in the entrepreneurial opportunity recognition .Some researches indicate that prior knowledge had direct effects on opportunity recognition but recent studies based on cognitive perspective، indicate that prior knowledge by enhance structure cognitive، help entrepreneurs to absorb new information and recognize new opportunities. On the other hand، this article investigate the role of educational، research، promotional and consultative activity of university in creation and development of knowledge entrepreneurs to enhance entrepreneurial opportunity recognition competence.
Machine summary:
مطالعات متعددی در خصوص عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت کارآفرینی شناسایی شده که در میان این عوامل،نقش دانش سابق کارآفرین از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در بیشتر تحقیقات نظری و تجربی از آن حمایت شده است.
آنها تصریح میکنند که تحقق کارآفرینی میبایستی متمرکز بر این باشد که چرا،در چه زمانی و چگونه فرصت برای ایجاد و ارائهء کالا و خدمات کشف میشوند؟چرا،چه زمان و چگونه برخی از افراد و نه دیگران،این فرصتها را موضوع،مطالعات متعددی را در خصوص عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت صورت گرفته است.
مهمترین اصل در دیدگاه شناختی این است که اطلاعات به تنهایی نمیتواند موجب تشخیص فرصت شود،بلکه این اطلاعات باید در ذهن فرد پردازش شود (Shane, 2003) براساس این دیدگاه،دانش سابق فرد ظرفیت جذب2و الگوی ذهنی3برای او ایجاد میکند که موجب میشود تا آنها اطلاعات جدید را جذب کنند.
با توجه به رویکرد فرصت محور در کارآفرینی و تمرکز قابل ملاحظه بسیاری از تعاریف جدید کارآفرینی به تشخیص فرصت به عنوان مهمترین گام در فرایند کارآفرینی،برخی از محققان به اهمیت آموزش قابلیت4تشخیص فرصت و طراحی محتوای دورههای کارآفرینی به منظور ارتقای این قابلیت در کارآفرینان اذعان کرده،ضرورت ارتقای مهارتهای تشخیص فرصت در فعالیتهای آموزشی،پژوهشی،ترویجی و مشاورهای دانشگاهها را مورد توجه قرار دادهاند.
این فرایند شامل تحلیل این موضوع است که آیا مفاهیم ایجاد شده در مرحلهء کشف،قابلیت اجرا دارند و عملی هستند؟آیا کارآفرین یا تیم کارآفرینی توانایی لازم برای تحقق آنها را دارند؟و آیا آن ایده واقعا جدید است و ارزش دنبال کردن را دارد؟در زمینهء تشخیص فرصت،ارزیابی ممکن است شامل تحلیل امکانپذیری ایدهها،از طریق اشکال مختلف تحقیق و بررسی مانند تست بازار،تحلیل امکانپذیری مالی یا بازخورد از مؤسسات تجاری و دیگر شبکههای اجتماعی باشد (Singh,1998:Bhave,1994) .