Abstract:
یکی از اهداف اصلی آموزش کودکان دارای ناتوانیهای مختلف،کمک به سازشپذیری آنها در محیط های گوناگون جامعه است،و بهترین راهکار در این زمینه،آموزش مهارتهای اجتماعی میباشد. آموزش مهارتهای اجتماعی برای این کودکان باید با تهیهی برنامههای دقیق و منظم همانند مهارتهای تحصیلی صورت گیرد.بنابراین در این مقاله ضمن بیان اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی،انواع مهارتهای اجتماعی مورد نیاز،روشهای مختلف سنجش مهارتهای اجتماعی؛به تفصیل چگونگی آموزش مهارتهای اجتماعی و مراحل مختلف آن مورد بحث قرار گرفته و در نهایت به این رویکرد که آموزش مهارتهای اجتماعی باید در تلفیق با مهارتهای تحصیلی آموزش داده شود پرداخته شده است.
Machine summary:
"اهمیت مهارتهای اجتماعی بسیاری از کودکان دارای ناتوانی فاقد مهارتهای اجتماعی ضروری برای کسب تعاملات اجتماعی مثبت با همسالان و بزرگسالان هستند و این مهارتها را از راه مشاهدهی هوشمندانه به دست نمیآورند.
با توجه به اینکه این کودکان اغلب دچار مشکلات اجتماعی میشوند،بنابراین عزت نفس، رضایت شخصی و رشد آنها نیز تحت تأثیر قرار میگیرد و در نتیجه نگرش مثبت همسالان نسبت به آموزش آنها منفی میشود(موریس41،2002).
همچنین برخی شواهد نشان میدهند نارسایی در مهارتهای اجتماعی مورد نیاز برای برقراری تعاملات مثبت با معلم و همسالان میتواند منجر به مشکلات تحصیلی،اجتماعی،و هیجانی گردد که میتواند اثرات منفی در زندگی آینده داشته باشد(کالدارلا و مرل51،7991).
همچنین سنجش میتواند برای کمک به طراحی و ارائهی آموزش،انتخاب و اصلاح برنامهی درسی،بازبینی و ارزیابی پیشرفت دانشآموزان در آموزش مهارتهای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد(سوگای و لویس، 6991).
در این روش همچنین از دانشآموزان ممکن است خواست تا قابلیت خود را در زمینه مهارتهای اجتماعی خاص درجهبندی کنند(سوگای و لویس،6991).
رتبهبندیها اگرچه تکنیکهای مشاهده و گروهسنجی بهطور مکرر برای سنجش مهارتهای اجتماعی استفاده می شوند،چندین روش دیگر وجود دارد که مورد استفاده قرار میگیرند.
این ساختار معمولا به پنج گام یا بیشتر بخش میشود که بهطور کلی مطابق ترتیب زیر میباشد: گام نخست:بحث دربارهی مهارت64 گام نخست آموزش مهارتهای اجتماعی،بحث دربارهی مهارتی است که باید تدریس شود(باین و فاریس74،1991؛کندلر و همکاران،2991؛کورینک و پاپ،7991؛ویلیامز و رایزبرگ،3002).
نتیجهگیری مرور پژوهشها در این مقاله نشان میدهد که آموزش مهارتهای اجتماعی نه تنها جنبههای اجتماعی زندگی کودکان دارای ناتوانیهای مختلف را بهبود میبخشد،بلکه میتواند مهارتهای آموزشی آنها را نیز بهطور بالقوهای بهبود بخشد."