Abstract:
نویسنده در این نوشتار کوشیده است با رجوع به اندیشههای فیلسوفان مختلف(افلاطون،فلوطین،هگلها،هایدگر، مرلوپونتی و...)خواننده را با پدیدارشناسی و هستیشناسی اثر هنری آشنا کند.در گام نخست،ارزششناسی اثر هنری در مقام قدیمیترین نقطهنظر فلسفی نسبت به اثر هنری به بحث گذاشته میشود و ضمن مقایسهی آراء افلاطون و فلوطین،ایدهآل های سهگانهی زیبا،خیرو حقیقی و نحوهی تجلیشان در اثر هنری مورد بررسی قرار میگیرد.سپس پدیدارشناسی اثر هنری از دید هگل و مرلوپونتی مطرح میشود و تفاوتهای پدیدارشناسی اثر هنری و پدیدارشناسی تجربهی زیباشناختی مورد تحلیل قرار میگیرد.نویسنده با بررسی نحوههای وجودی اثر هنری از دید نلسون گودمن و ژرارژنت،بحث هستیشناسی(اونتولوژی)اثر هنری را آغاز میکند و با تحلیل مفاهیم«نیت»و«تفسیر»نشان میدهد فیلسوفان تحلیلی تلقی ذاتگرایانه از مفهوم اثر هنری را ناکار آمد میدانند و در مقابل به نسبیبودن تفسیر مخاطب از ابژهی هنری اعتبار میدهند.
Machine summary:
"همچنین امر محسوس در هنر،معنوی میشود زیرا روح در هنر نمودی محسوس مییابد3»اگر خوب به این گفته بیندیشیم به این نتیجه میرسیم که شاید همین بازی میان مادی و معنوی است که هنر را برای ما جذاب میکند:اثر هنری همزمان در این جهان و بیرون از آن جای دارد.
بنیامنین این مقاله را در 5391 نوشته است،با اینحال محتوای آن بسیار امروز به نظر میآید در واقع،آنچه که پیش از هر چیز مورد توجه بنیامین قرار میگیرد،امکانپذیری تفریبا بیپایان بازتولید اثر هنری به روشهای مختلف است(از کارت پستال برای آثار تصویری گرفته تا نسخهی متعدد آثار سینمایی و پیشبینی اعجابانگیز او دربارهی تمامی روشهای تکثیر دیجیتالی).
آثار خودنگار به آثاری گفته میشود که از یک شیء مادی تشکیل شدهاند،به خودی خود هویدا و ملموساند و یک اثر اصل[اورژینال]محسوب میشوند(نقاشی،مجسمهسازی،معماری و نیز هپنینگ و بداههآفرینی از جملهی هنرهای خودنگار هستند)؛اثر دگرنکار به شکل یک شیء مادی اصل وجود ندارد بلکه وجودش غیرمادی[ایدهآل]است،از طریق اشیاء دیگر خود را هویدا میکند و نتیجتا میتوان از روی آن کپیبرداری کرد(برای مثال،ادبیات با کتاب،موسیقی با کتابچهی نت،اجرا یا ضبط وجود مییابد).
اما جایگاه هستیشناختی اثر هنری به همین تمایز دوگانه محدود نمیشود زیرا اثر هنری غالبا از محدودهی ابژهی مادی یا ایدهآل اثر فراتر میرود چون ممکن است از یک اثر هنری واحد،نسخههای متعددی وجود داشته باشد(برای مثال میتوان به تابلوهای چهارگانهی دعای پیش از غذا،اثر شاردن،اشاره کرد)؛همچنین آثار ناقص و حتی از میان رفتهای مثل مجسمهی آتنای پارتنون،اثر فیدیاس،این تقسیمبندی را با مشکل مواجه میکند."