Abstract:
طرح مساله: از نظر صاحب نظران در شرایط رقابتی و متحول جهانی، کارآفرینی راهکار موثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. به این منظور در هر جامعه باید «کارآفرین هایی» باشند که از طریق خلاقیت، مخاطره پذیری، اعتماد به نفس، پشتکار و توفیق طلبی بتوانند با نوآوری و فعالیت های کارآفرینانه در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش خود را ایفا نمایند. پیدایش و ارتقاء رفتار کارآفرینانه به عوامل و شرایط گوناگونی از قبیل ویژگی های روانشناختی و شخصیتی افراد و عوامل محیطی و ساختاری بستگی دارد. این مقاله در نظر دارد ویژگی های فردی و روانشناختی کار آفرینان کشور مورد بررسی قرارگیرد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. نمونه آماری شامل 119 نفر از کارآفرینان شناسایی و معرفی شده در سطح کشور است. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS انجام گرفته است.
یافته ها و نتایج: ویژگی های توفیق طلبی، کنترل درونی، اعتماد به نفس، ثبات هیجانی، خلاقیت، عزم واراده، نیاز به استقلال و ریسک پذیری را می توان به کارآفرینان کشور نسبت داد. ویژگی های مخاطره پذیری و منبع کنترل در سطح 99 درصد و توفیق طلبی وخلاقیت در سطح 95 درصد با رفتار کارآفرینانه همبستگی معنی دار دارند. در مجموع رفتار کارآفرینانه پاسخگویان با ویژگی های روانشناختی آنان در سطح 99 درصد دارای همبستگی معنی دار است.
Machine summary:
"در اواسط قرن بیستم،روانشناسان توجه خود را به تحلیل فرد و متغیرهای شخصیتی و روانشناختی معطوف داشتند و اکثر آنها به دنبال پاسخ به این سؤال بودند که کدام ویژگیهای فردی کارآفرین است که وی را از غیرکارآفرین و مدیر متمایز میسازد؟از اینرو از تحقیقات این دانشمندان به عنوان رویکرد روانشناختی نام برده میشود(همان منبع:67).
استونر و همکاران بر این باورند که نیاز به کسب موفقیت،مرکز کنترل درونی(اعتقاد به اینکه شخص،خود کنترل امور زندگی و کاری خود را در دست (1)- individual or independent entrepreneurship (2)- intrapreneurship (3)- organizational-or corporate entrepreneurship (4)- entrepreneurial organization دارد)،خطرپذیری،تحمل ابهام(ناشی از انجام کارهایی برای بار اول)و شایستگیهای خاص (بصیرت تحلیلگرانه از بازار،توانایی مدیریتی،دستیابی به سرمایه و ارتباطات شخصی قوی) از جمله ویژگیهای کارآفرینان بهشمار میروند (Stoner et al.
جدول 3:فراوانی مؤلفههای بعد ایجاد متغیر وابستهء رفتار کارآفرینانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 4 مشاهده میشود 3,97 درصد کارآفرینان نمونهء آماری،طی 5 سال گذشته در شرکت تحت مدیریت خود نسبت به افزایش تعداد پرسنل اقدام نمودهند که بیشترین فراوانی نیز با 3,84 درصد در افزایش زیاد(بیشتر از 5%)تغییرات پرسنلی است.
جدول 7:جدول همبستگی مؤلفههای متغیر روانشناختی با رفتار کارآفرینانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتهها نشان داد که کارآفرینان کشور دارای ویژگیهای توفیقطلبی،منبع کنترل درونی،اعتماد به نفس،ثبات هیجانی،خلاقیت،عزم و اراده،استقلالطلبی و خطرپذیری هستند.
برای آنکه در کشور ما نیز شرایط و زمینههای رفتار کارآفرینانه در دانشآموختگان و سایر افراد جامعه مهیا شود و سازمانها و بنگاهها در باار شدیدا رقابتی جهانی بتوانند با اتخاذ رویکرد کارآفرینی به حیات و بقای خود ادامه دهند چارهای جز ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی،اجرای برنامههای پرورش و تقویت ویژگیهای کارآفرینانه و آموزش مهارتهای کارآفرینی وجود ندارد."