Abstract:
امروزه بحث عدم تخصیص بهینه منابع طبیعی و زیست محیطی و کاهش سطح رفاه جامعه که ناشی از ایجاد پیامدهای جانبی منفی زیست محیطی است به عنوان یک بحث جهان شمول مورد بررسی و کنکاش بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. در سالهای اخیر مشاهده شده است که برخی از صاحبنظران بکارگیری اخلاقیات زیستی را برای کاهش این پیامدها پیشنهاد می کنند. بنابراین ما در این مقاله سعی می کنیم سازوکار اقتصادی عملکرد این ارزش ها را تبین کنیم و بدین منظور به بحث پیرامون سرمایه اجتماعی پرداخته و بیان می کنیم که ایجاد سرمایه اجتماعی زیست محیطی توسط اخلاقیات زیستی سبب می شود پیامدهای جانبی منفی کاهش یابد. سپس چگونگی اثربخشی سرمایه اجتماعی زیست محیطی بر اجتماع را برای کاهش پیامدهای جانبی منفی شرح می دهیم.
Nowadays the discussion of nonoptimal allocation of natural and environmental resources and the decrease in the welfare level of the society that is due to the generation of negative environmental externalities has been considered and discussed by the specialists as a fundamental and worldwide argument.
In recent years it has been observed that some experts suggest the application of eco-ethics in order to decrease this negative externalities. Thus in this article we try to explain the economic mechanism of operation of these values and therefore we discuss about the social capital and explain that the creation of the environmental social capital by the eco-ethics causes the decrease of the negative externalities. Then we explain the manner of Effectiveness of the environmental social capital on the society for decreasing the negative externalities.
Machine summary:
این یک نمونه از تأثیر اعتقادات و هنجارهای مذهبی در بهره مندی از طبیعت و تعامل با جانداران دیگر است که تحت عنوان تأثیر سرمایة اجتماعی زیست محیطی بر منابع طبیعی و محیط زیست نمود پیدا می کند.
رنانی در این زمینه هم اعتقاد دارد که هرچه ارزش های دینی، فرهنگی و اخلاقی تقویت شده باشد رفتار افراد پیش بینی پذیرتر است، زیرا آن ها در چهارچوب قواعد خاصی رفتار می کنند و لذا قابلیت بیشتری برای اعتماد به افراد چنین جامعه ای وجود دارد.
تأثیر سرمایة اجتماعی زیست محیطی بر اقدامات دولتی و قانونی تشکیل سرمایة اجتماعی زیست محیطی در یک جامعه برای دستیابی به استانداردهای مطلوب زیست محیطی به تنهایی کافی نیست زیرا با وجود آنکه در چنین جامعه ای نظارت عمومی حاکم است و سطح اعتماد متقابل افزایش یافته است و تشکل های حمایت از محیط زیست نیز فعال هستند، باز هم می توان مواردی را یافت که بر خلاف هنجارهای حاکم سبب ایجاد پیامدهای منفی می شود.
الگوپذیری مسلمانان از پیشوایان خود یک هنجار اخلاقی محسوب می شود که در تشکیل سرمایة اجتماعی مؤثر است و از آنجا که در گفتار و سیرة عملی پیشوایان دین نمونه های بسیاری وجود دارد که بر مراعات حقوق انسانهای دیگر و حقوق جامعه و همچنین مراعات حقوق محیط زیست دلالت می کند، تبعیت مسلمانان از ایشان پیامدهای جانبی منفی زیست محیطی را کاهش خواهد داد.