Abstract:
در حال حاضر کشور ما در ساختارهای تولیدی، مدیریت مصرف انرژی و توزیع عادلانه یارانه ها دچار مشکل های اساسی است. تولید در ایران بر پایه انرژی ارزان (تقریبا رایگان) بنیان گذاری شده است و به همین جهت بهره وری انرژی بسیار پایین است. همچنین اتکای کشور به مصرف انرژی حاصل از نفت و گاز که تجدید ناپذیر هستند در آینده ای نه چندان دور ما را با خطر بن بست روبه رو خواهد کرد، در همان حال توزیع یارانه ها نیز به شدت ناعادلانه است. برای اصلاح ساختارهای تولیدی کشور، مدیریت بهینه مصرف انرژی و توزیع عادلانه یارانه ها، هدفمند سازی یارانه ها با استفاده از مناسب ترین شیوه، ضرور به نظر می رسد. پژوهش کاربردی حاضر با استفاده از روش تحقیق پیمایشی که برای جمع آوری اطلاعات و داده ها نیز از روش کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان استفاده کرده است، به بررسی و آسیب شناسی تغییر شیوه فعلی پرداخت یارانه ها و نقدی کردنشان و ارایه طرح کلی کارآمدتر جهت پرهیز از خطرات احتمالی ای که این طرح برای اقتصاد خواهد داشت، پرداخته و الزام هایی را که برای اجرای این طرح نیاز است، مطرح می کند.
These days our country is facing fundamental difficulties regarding،
the production structures، management of energy consumption and an
equitable distribution of subsidies. In Iran production has been founded
on cheap (almost free) energy، and for this very reason the productivity
of energy is very low. Similarly، the dependence of the country on
energies derived from oil and gas، which are non-renewable، will make
us face the danger of an impasse in near future. At the same time the
distribution of subsidies is also extremely unfair. [Therefore] To improve
the production structures in the country، optimum management of energy
consumption and equitable distribution of subsidies، targeting the
subsidies using the most adequate methods، appears to be necessary.
This applied research، using the survey research technique، to gather
information and data، and also the library research techniques and
interviewing the experts، tries to analyze and evaluate the risk of changing
the current method of payment of subsidies and converting them to cash.
We also present a more effective general plan in order to avoid the
probable risks that this scheme could carry for the economy، and put
forward the commitments required for the application of this plan.
Machine summary:
مي تـوان گفت کسي به حذف کل يارانه ها باور ندارد؛ زيرا جزو وظيفه هاي دولت ها است کـه بـراي ١٦٣ کمک به اقشار کم درآمد و اصلاح توزيع درآمد، يارانه پرداخت کنند اما مسئله اصـلي ايـن است که چگونه بايد يارانه ها را پرداخت کنيم تا به هدف برسيم ؟ تحقيق پيش رو به بررسي نقاط ضعف و قوت ، ضرورت هـا و الـزام هـاي اجـراي طـرح هدفمندکردن يارانه ها مي پـردازد و در پـي آن اسـت تـا بـا اسـتفاده از روش پيمايـشي در جمع آوري اطلاعات و داده ها و روش کتابخانـه اي و مـصاحبه بـا خبرگـان ، بـه بررسـي و آسيب شناسي تغيير شيوه فعلي پرداخت يارانه ها و نقدي کردن آن و ارائه طرحـي کارامـدتر جهت پرهيز از خطرهاي احتمالي که طرح براي اقتصاد خواهد داشت ، پرداخته و الزام هايي را که براي اجراي اين طرح نياز است ، مطرح کند.
گرچه توزيـع مجـدد درآمـد فقـط يکـي از هـدف هـاي پرداخـت يارانـه بـه مصرف کنندگان است و اين پرداخت ها مي توانـد هـدف هـاي ديگـري ماننـد حفـظ ثبـات اقتصادي و تخصيص بهينه منابع را نيز داشته باشد اما توزيع يکنواخت يارانه بين تمام افراد و عدم تخصيص آن براساس گروه هاي گوناگون درآمـدي در جامعـه از اثرهـاي نـامطلوب نظام پرداخت يارانه ها اسـت (قـادري ، رزمـي و صـديقي ، ١٣٨٤: ٥٢٩).