Abstract:
کلام جدید عنوانی است که در سدهی اخیر مطرح و مورد اقبال دانشمندان و مراکز علمی پژوهشی واقع گردیده است؛ این اقبال همراه با ابهامی در مفهوم تجدد و متعلق آن است که: آیا تعبیر تجدد در باره ی علم کلام صحیح است یا نه؟ اگر صحیح است، آیا مجموع ارکان دانش کلام، مشمول این تجدد قرار گرفته یا بخشی از ارکان فرعی آن؟ وجود تفسیرهای متفاوت در چیستی کلام جدید، سبب شده است تا دیدگاهها و برداشتهای مختلفی از کلام جدید مطرح گردد.
این نوشتار با بررسی مفهوم تجدد، دیدگاههای مطرح شده در بیان متعلّق تجدد را مورد نقد و بررسی قرار داده و با بیان دیدگاه برگزیده، عمومیت شمول تجدد را در تمام ارکان علم کلام نفی میکند و متعلّق تجدد را بهطور خاص در محورهای محدودی از ارکان آن میداند که تنها شامل مسائل، مبانی، روشها، رویکردها و زبان میشود.
New Theology is a topic prevailed and greatly focused on by scholars and scientific centers during recent century. Yet, since the beginning there have been some kind of ambiguity in the topic itself: can the topic itself be logically agreed with? If so, to what does the word new refer? It must be explained if all parts of theology have become new or some of them, if the foundation and aims of it can undergo any change to become new or not.
Needless to say, true answer to above questions lies in one's thought on theology itself and as people think about the problem differently, there cannot be found a full agreement in the field. This paper, therefore, has presented current views on the meaning of newness here critically.
I disagree with those who believe in the possibility of a full transformation in theology. Only on few aspect such as problems, principles, methods, approaches terminology and language.
Machine summary:
معنای تجدد درکلام جدید سید جمال میرمحمدی<FootNote No="51" Text="- مربی فلسفه و کلام اسلامی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی"/> چکیده کلام جدید عنوانی است که در سدهی اخیر مطرح و مورد اقبال دانشمندان و مراکز علمی پژوهشی واقع گردیده است؛ این اقبال همراه با ابهامی در مفهوم تجدد و متعلق آن است که: آیا تعبیر تجدد در باره ی علم کلام صحیح است یا نه؟ اگر صحیح است، آیا مجموع ارکان دانش کلام، مشمول این تجدد قرار گرفته یا بخشی از ارکان فرعی آن؟ وجود تفسیرهای متفاوت در چیستی کلام جدید، سبب شده است تا دیدگاهها و برداشتهای مختلفی از کلام جدید مطرح گردد.
این دیدگاه، مقرون بهصواب مینماید و تجدد در روش، بهمعنای ضرورت اخذ برخی روشهای نوین متناسب با شبهات نوین و مسائل جدید را نمیتوان انکار کرد، اما آن از دقت تاریخی برخوردار نیست؛ زیرا بر اساس تصویر دفاعی، علم کلام هرگز تک روشی نبوده و دو عنصر هدف کلام و ذهن و زبان مخاطبان وحی، روش آن را مشخص میکند و اهداف سه گانهی کلامی (تبیین عقائد دینی، اثبات تعالیم وحیانی و دفاع از شریعت)، روشهای متنوعی را میطلبد.
دیدگاه ششم بعضی از نظریه پردازان معاصر معتقدند، کلام جدید هدف جدیدی دارد و تجدد در کلام، مرهون تحول درغایت این دانش است، آنها میگویند: اهداف متکلمان پیشین، دفاع از باورهای دینی بهمعنای اثبات آرا و افعال دینی و ابطال آراء معارض و یا تحصیل معرفت بهجهان هستی از طریق وحی بوده است؛ اما در عصر ما، فضای تفکر دگرگون شده است؛ در فضای فکری جدید، جازمیت فلسفی و علمی از دست رفته و در پی یقین بودن، ثمری ندارد؛ امروزه، انسان نمیخواهد چیزی را اثبات کند بلکه میخواهد مشکل را حل کند.