Abstract:
اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شایعترین اختلال ذهنی در دوران کودکی است و متخصصان بالینی مراقبتهایی را به عنوان یک مولفه از برنامههای منظم برای کودکان مبتلا به این اختلال ارایه مینمایند. اما به هر علت شواهد محدود در دسترس باعث شده تا فرهنگستان پزشکی کودکان آمریکا در رئوس مطالب خود درباره این اختلال، نوجوانان و جوانان را در بر نگیرد. در این رابطه بر عکس باورهای موجود، مشخص شده که دراغلب موارد این اختلال باورود کودکان به مرحله بلوغ رفع نمیگردد. این مقاله مروری دارد بر شواهد موجود درباره تشخیص علایم و درمان در نوجوانان و جوانان دارای این اختلال، همچنین چگونگی تعیین شیوه عمل براساس اطلاعات موجود را توصیف میکند. در این مرور ویژگیهای منحصر بفرد نوجوانان و این که چگونه نشانگان اصلی اختلال با ورود به دوران بلوغ تغییر مییابند توصیف شده است. فرایند تشخیصی به همراه رویکردهایی در رابطه با مراقبت از نوجوانان برای بهبود بخشیدن پیوستگی آنان به اجتماع مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا اقدامهای مداخله گرانه روانی- اجتماعی و دارویی مرور شده است. در این مرحله بحثی در مورد نحوه گذر بیماران به اوایل جوانی مطرح میشود. مقاله همچنین نشان میدهد که برای شناسایی ویژگیهای خاص این اختلال در نوجوانی و درمانهای روانی- اجتماعی و دارویی مؤثر پژوهشهای بسیاری مورد نیاز است.
Machine summary:
"گرچه در بیماریهای همراه و همبود ( به ویژه اختلال رفتاری) کنترل جسمی ضعیف میشود و در برخی موارد کاملا باعث این وابستگی میشود، مدارکی وجود دارد که نشان میدهد اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به تنهایی نیز در جوانان به عنوان عامل خطر برای مصرف مواد عمل میکند.
داده های آزمایشگاهی موجود نشان می دهند که چه حساس سازی رخ بدهد و چه رخ ندهد، تأثیر خالص درمان کودکان و افراد جوان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با داروهای محرک، محافظت علیه سوء مصرف مواد در آینده است تا منجر شدن به آن.
علایم بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی در دوران پیش دبستان تشکیل یک دسته میدهند و این دسته وابستگی معادلی با علایم دیده شده در کودکان دبستانی در مواردی مانند موارد ذهنی ( برای مثال مهارت های تحصیلی و تاخیر رشد)، رفتاری (از جمله ODD و اختلال هماهنگی رشدی) و ویژگیهای روانی عصب- شناختی (هم کمبود اجرایی و هم تأخیربیزاری دارد.
این تحقیقات این اعتقاد را ایجاد می کنند که اگر بتوانیم کودکان را در دوران پیش دبستانی، قبل از اینکه رفتارهای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ، با عوامل مرتبطی از جمله شکست در مدرسه (برای مثال عزت نفس پایین؛ مشکل در روابط دوستانه و غیره)، سخت شدن نگرشهای بزرگسالان و بدتر شدن تعاملهای کودک با افراد بزرگسال، پیچیده شود، درمان کنیم، می توانیم یک مداخله ابتدایی مؤثر انجام دهیم."