Abstract:
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی میزان احساس شادی دانشجویان در هنگام رفتارهای علمی، هنری، اخلاقی و دینی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی دانشجویان دانشگاه های شهید باهنر، علوم پزشکی، آزاد اسلامی و پیام نور شهر کرمان (به تعداد 32795 دانشجو) در سال تحصیلی 84-1385 است که تعداد 573 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش انجام تحقیق، توصیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات، به صورت پرسش نامه ای است که توسط محقق طراحی گردیده و روایی آن، معادل 902/0 و پایایی آن، معادل 903/0 محاسبه شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون دو جمله ای و با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج تحقیق نشانگر آن است که با افزایش رفتارهای علمی، هنری، اخلاقی و دینی دانشجویان، میزان شادی در آنان افزایش می یابد.
Machine summary:
هدف این تحقیق، سنجش و بررسی میزان احساس شادی در دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان در هنگام انجام رفتارهای علمی، هنری، اخلاقی، دینی و همچنين مقايسه ميزان احساس شادي دانشجويان در هنگام رفتارهاي یاد شده بر اساس عوامل فردي است.
بر اساس محاسبات آزمون دو جملهاي، چون pـ مقدار محاسبه شده كمتر از سطح معناداري 05/0 = α است؛ بنابراین، در اين سطح H0 رد ميشود؛ یعنی بيشتر از50 درصد دانشجويان، ميزان احساس شادي آنها در هنگام رفتار علمي زياد و بسيار زياد بوده است.
بر اساس محاسبات آزمون دو جملهاي، چون pـ مقدار محاسبه شده كمتر از سطح معناداري 05/0 = α است؛ بنابراین، در اين سطح H0 رد ميشود؛ یعنی بيشتر از 50 درصد دانشجويان، ميزان احساس شادي آنها در هنگام رفتار هنري زياد و بسيار زياد بوده است.
بر اساس محاسبات آزمون دو جملهاي، چون pـ مقدار محاسبه شده كمتر از سطح معناداري 05/0 = α است؛ بنابراین، در اين سطح H0 رد ميشود؛ یعنی بيشتر از 50 درصد دانشجويان، ميزان احساس شادي آنها در هنگام رفتار ديني زياد و بسيار زياد بوده است.
جدول (11): آمارههاي آزمون كروسكال ـ واليس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقايسه ميزان احساس شادي در هنگام رفتار علمي، هنري، اخلاقي و ديني بر اساس محل سكونت با توجه به اينكه در همه متغيرها، pـ مقدار محاسبه شده كمتر از سطح معناداري 05/0 = α نيست؛ بنابراین، در اين سطح، H0 رد نميشود؛ یعنی ميانه (ميانگين) ميزان احساس شادي در هنگام رفتار اخلاقي دانشجويان در دانشكدة مختلف متفاوت نبوده است (جدول 12).