Abstract:
یک روش منسجم برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هرواحد پولی میباشد که هزینه شده است،در حالی که کیفیت،ایمنی،قابلیت اطمینان،قابلیت نگهداری حفظ و یا ارتقاء یابد. مهندسی ارزش،فرآیندی است که به یک پروژه کمک میکند تا در یک زمان کوتاه به بررسی و ارزیابی اهداف و عملکردهای پروژه و راه حلهای گوناگون در یک زمان محدود بپردازد. میزان موفقیت بنگاههای اقتصادی در یک بازار رقابتی به تلاش آنها در جهت شناخت نیازهای مشتریان(مصرفکنندگان)و پاسخگویی به این نیازها بستگی دارد.مشخصات محصولات و خدماتی که بنگاه به بازار عرضه میکند،باید رضایت مشتری را جلب نماید.این رضایت ممکن است از طریق قیمت مناسب،کیفیت مطلوب،تحویل به موقع،خدمات مناسب پس از فروش و ...و یا ترکیبی از آنها حاصل شود.محدودیت منابع امکان پاسخگویی به تمام خواستههای مشتریان را سلب میکند.این مساله ایجاب میکند تا بنگاهها مشخصاتی از محصول/خدمت را که نزد مشتری دارای ارزش بیشتری هستند،شناسایی کرده و بهترین راه حل(از نظر هزینه و کیفیت)را برای دستیابی به آن مشخصات تعیین کنند. مهندسی ارزش مجموعهای از تکنیکها و روشهاست که با نگرش سیستمی،کارکردهای اصلی و فرعی یک محصول یا خدمت را شناسایی کرده و ارزش هرکارکرد را نزد مشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.همچنین به عنوان یک ابزار مدیریتی در تعیین بهترین روش ایجاد این کارکرد،به تصمیمگیر(تصمیمگیران)کمک میکند. هدف این مقاله،معرفی مفهوم مهندسی ارزش و روشهای بکارگیری آن است.مهندسی ارزش
Machine summary:
"شکل(1):مؤلفههای ارزش(تعادل بین هزینه،کارکرد و کیفیت) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با این دیگاه شاخص ارزش برای اندازهگیری مطلوبیت مورد نظر،به صورت زیر تعریف میشود: شاخص ارزش-بها(کارکرد+کیفیت)/هزینه با توجه به فرمول فوق:«شاخص ارزش،عبارت از نسبت نهایی است که بابت کارکرد مورد نظر و کیفیت مطلوب منظور میشود،به هزینهای که برای دستیابی به کارکرد مورد نظر و کیفیت مطلوب،باید پرداخته شود»(جبل عاملی و همکاران،3831:64).
سرفصل روشها به قرار زیر میباشد: 1-از روابط انسانی خوب بهره گیرید؛ 2-از کلی گویی پرهیز کنید؛ 3-بر موانع فائق آیید؛ 4-قضاوت منطقی و خوب بکار ببرید؛ 5-کار گروهی را حمایت کنید؛ 6-از حقایق مطمئن شوید؛ 7-هرچیز را بطور سازنده مورد سؤال قرار دهید؛ 8-هزینهها را تعیین کنید؛ 9-ارزش پولی برای تمامی مشخصات تلرانسها،اتصالات و سایر موارد تکمیلی تعیین کنید؛ 01-عملکردها را تعریف و طبقهبندی کنید؛ 11-ذهن خود را فعال کنید؛ 21-سادهسازی کنید؛ 31-ایدهها را ترکیب و تصفیه کنید؛ 41-برای تمامی ایدهها هزینه در نظر بگیرید؛ 51-عملکردهای جایگزین را مشخص کنید؛ 61-از استانداردها استفاده کنید؛ 71-با متخصصین،فروشندگان،مشتریان و غیره مشاوره کنید؛ 81-از محصولات،فرایندها و رویههای خاص استفاده کنید؛ 91-با استفاده از روش مقایسهای ارزیابی کنید؛ 02-پول را آنچنان خرج کنید که انگار پول خودتان است؛ 12-جوابها را با اطلاعات کافی برای تصمیمگیری ارایه دهید؛ 22-در صورت امکان دو راه حل ارائه دهید؛ 32-با استفاده از ممیزیهای مستقل،صرفهجوئیهای قابل پیشبینی را بررسی کنید؛ 42-به کمکهای انجامشده اعتراف کنید(جبل عاملی و همکاران،3831:46-16)."