Abstract:
در سایر کشورهای جهان دارد.شاید بتوان این تفاوت دیدگاهها را به عدم توجه کافی صاحبنظران و دستاندرکاران تهیه لایحه به مبانی نظری و ادبیات موجود در این حوزه نسبت داد.بنابراین پیشبینی میشود تا زمانی که دیدگاه سیاستگذاران و برنامهریزان بازتوزیع نقدی یارانهها نسبت به طراحی و اجرای این برنامه اصلاح نشود،برنامه مزبور نیز سرانجامی بهتر از پرداخت یارانههای عام(وضعیت موجود)نداشته باشد. برنامههای پرداخت نقدی یکی از انواع برنامههای تور ایمنی هستند که در بسیاری از کشورها به عنوان برنامه حمایتی مورد استفاده واقع میشود.در مقاله حاضر که با هدف«بررسی و ارزیابی روشهای پرداخت نقدی یارانهها جهت بکارگیری این برنامه جبرانی در بازتوزیع منابع آزادشده از هدفمندسازی یارانهها در ایران»تهیه شده،ضمن اشاره کلی به مبانی نظری پرداختهای نقدی،مزایا و معایب اینگونه برنامهها در قیاس با برنامههای پرداخت نقدی مشروط،مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی میان نظری پرداختهای نقدی و نیز تجربه سایر کشورها در اجرای چنین برنامههایی،حاکی از این واقعیت است که منظور از برنامه پرداخت نقدی لزوما پرداخت پول نقد به مردم نیست بلکه بنا به تعریف،این گونه برنامهها شامل برخی از انواع مستمریها،بیمههای بیکاری،مساعدتهای اجتماعی،پرداختهای مختلف به معلولان و افراد ناتوان و بیمه بازنشستگی است.ازاینرو به نظر میرسد تعریف و مفهوم تحلیلی بکار رفته در قانون هدفمند کردن یارانهها برای«پرداخت نقدی یارانه»تفاوتهایی اساسی با مفاهیم بکار رفته در این رابطه
Machine summary:
"جدول(2)-مقایسه شاخص عملکردی برخی برنامههای مختلف تور ایمنی در سالهای 3002-5891 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اکنون با توجه به اینکه سیاستهای جبرانی که تاکنون در کشورهای مختلف بکار گرفته شده، عمدتا در قالب پرداختهای نقدی و شبهنقدی بوده و نیز اینکه دولت دهم،پرداخت نقدی منابع آزادشده را به عنوان روش اصلی جبران خانوارها در برنامه هدفمندسازی یارانهها لحاظ کرده،در ادامه مقاله منحصرا به موضوع پرداخت نقدی به عنوان محور الی بحث پرداخته خواهد شد.
به طور کلی برای اجرای مناسب یک برنامه پرداخت نقدی مشروط،اقدامات اجرایی زیر لازم است: -اطلاعات لازم در مورد خانوارهای گروه هدف باید قابل دستیابی باشد؛ -نظارت بر چگونگی استفاده از تسهیلات آموزشی و بهداشتی توسط گروههای هدف؛ -برخورد با خانوارهای متخلف و هشدار به آنها درباره عواقب تخلف و کمک به آنها برای حل مجدد هرگونه مشکل غیر درآمدی که منجر به عدم استفاده آنها از تسهیلات -------------- (1)- Mont (2)- Grosh مربوط به طرح شده است(به صورت صورت موردی)؛ -طراحی یک سیستم تنبیهی برای متخلفین به نحوی که ابتدا به صورت موقتی مزایای مربوط به خانوار مختلف کاهش یابد و در صورت تداوم تخلف،خانوار مختلف به طور دائم از لیست ذینفعان برنامه حذف شود."