Abstract:
در این مقاله با استفاده از آمار و ارقام مربوط به سالهای 86-1357، اثر تحصیلات عالی بر رشد اقتصادی و رشد بخشهای اقتصادی ایران با تاکید بر رشته های تحصیلی بررسی شده است. یک درصد افزایش در ذخیره (موجودی) تحصیلات عالی به 0.17 درصد افزایش در تولید واقعی اقتصاد منجر می شود. یک درصد افزایش فارغ التحصیلان در علوم کشاورزی، مدیریت و بازرگانی و فنی و مهندسی به ترتیب به 0.07، 0.03 و 0.09 درصد افزایش در تولید واقعی منجر می شود. یک درصد افزایش در تحصیلات عالی در گروه مدیریت و بازرگانی، کشاورزی و مهندسی محصولات بخش صنعت را به ترتیب 0.13، 0.08، 0.20 درصد زیاد می کند. یک درصد افزایش در فارغ التحصیلان گروه کشاورزی، ادبیات و علوم انسانی به ترتیب 0.047 و 0.05 درصد اثر مثبت در رشد ارزش افزوده بخش خدمات دارد. یک درصد افزایش در گروه مهندسی محصولات بخش کشاورزی را 0.14 درصد افزایش می دهد. مهم ترین یافته این تحقیق این است که اندازه ضرایب پایین و معنا دارند. دلایل اصلی آن تفکیک تحصیل کرده ها بر اساس گروههای آموزشی بوده است که در واقع، ضریب کل اثر این افراد تجزیه شده است. دلیل دیگر پایین بودن این ضرایب به بهره وری پایین مربوط می شود. بنابراین، در هدفگذاری رشد اقتصادی در بلند مدت کیفیت نیروی انسانی و تخصیص منابع بین رشته های تحصیلی اهمیت دارد.
Machine summary:
در مطالعات داده هاي پانل ٢ براي کشورهاي شرق آسيا و در حال توسعه ، مک ماهان (١٩٩٨ ,Mc Mahon) سرمايه انساني را از طريق تعداد ثبت نامها در مقاطع تحصيلي اندازهگيري کرده که اين متغير در کشورهاي در حال توسعه اثر مثبت و معناداري در رشد اقتصادي آنها داشته است .
حال اگر در رابطة (١) رابطة (٤) را جايگذاري و فرض کنيم که رابطه پيشرفت فناوري و کارايي فني با توليد به صورت نمايي باشد، با وارد کردن اين دو اصلاح رابطة (١) به صورت زير در مي آيد: (به تصویر صفحه رجوع شود) در رابطة (٦) کاملا مشهود است که رابطه رشد محصول نسبت به متوسط سالهاي تحصيلات (E) خطي است و نشان مي دهد که براي اهداف رشد در هر زمان، چگونه بايد به اثرهاي گروه آموزشعالي نيروي انساني بر محصول ملي اهميت داد.
لذا، از ارزش افزوده بخشهاي اقتصادي، توليد ناخالص داخلي ، سرمايه فيزيکي ، نيروي کار و سطح تحصيلات برحسب گروه آموزشعالي نيروي انساني به شرح زير استفاده شده است : دادههاي استفاده شده در اين مقاله از سايت مرکز آمار ايران، مرکز آمار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سايت بانک مرکزي ٣، ترازنامه هاي بانک مرکزي ، سايت وزارت کار و امور اجتماعي و 4 همچنين ، برخي آمار نيز از سايت شوراي عالي انقلاب فرهنگي ٥ به دست آمده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي شاغلان گروه آموزش عالي نيروي انساني در رشد محصول: بعد از بررسي تأثير موجودي (ذخيره) تحصيلات عالي بر رشد محصول واقعي ، اثر تحصيلات عالي در گروههاي مختلف تحصيلي بر سطح رشد واقعي اقتصادي بررسي شده است .