Abstract:
در این مقاله با تکیه بر مفاهیم حکومت و ارتباطات در اسلام، فرایند تبلیغ به مثابه شاخص ارتباطات اجتماعی در اسلام محور بحث قرار گرفته است. اصول تعیینکننده مرزهای اخلاقی تبلیغ در اسلام پنج چیز است: 1. توحید؛ 2. امر به معروف و نهی از منکر؛ 3. تقوا؛ 4. امت یا جامعه؛ 5. امانت.ارتباط بین فرهنگی و بینالمللی (در اینجا تأکید بر ملیت است نه دولت ـ ملت) عناصر ضروری امت اسلامیاند. بدینترتیب تبلیغ نظریه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و برای شناخت آن باید به پنج اصل مهم و پایه در اسلام اشاره کرد: «توحید» در مقام یک نظریه وحدتگرای اطلاعاتی و ارتباطاتی، «امر به معروف و نهی از منکر» به مثابه نظریه مسئولیت راهنمایی و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانی، «تقوا» بیانگر نظام اخلاقی تبلیغ در اسلام، و «امانت» بیانگر شایستگی مشروط انسان برای خلافت الهی.
Machine summary:
"بدینترتیب تبلیغ نظریه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و برای شناخت آن باید به پنج اصل مهم و پایه در اسلام اشاره کرد: «توحید» در مقام یک نظریه وحدتگرای اطلاعاتی و ارتباطاتی، «امر به معروف و نهی از منکر» به مثابه نظریه مسئولیت راهنمایی و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانی، «تقوا» بیانگر نظام اخلاقی تبلیغ در اسلام، و «امانت» بیانگر شایستگی مشروط انسان برای خلافت الهی.
کلمه communication (ارتباطات) ازواژه لاتین comunicoبه معنای «سهم» [= مشارکت] گرفته شده و اساسا یک فرآیند اجتماعی است که به عمل افشا،رساند، یا مبادله آرا و نظریات، دانش، یا اطلاعات اشاره دارد.
فرد و روابط و مناسبات وی با جامعه است که با ارزش تلقی میشود؛ اما این رابطه بهتنهایی یگانه هدف فینفسه نیست، فرد و جامعه هر دو باید رابطه خود را با خدا روشن کنند: آیا افراد در اجتماع بر ضدخدا هستند یا تحت [فرمان]او؟ امت به عنوان یک سازمان اجتماعی بر جامعهگرایی و اجتماع (جمع) مبتنی برمعتقدات اسلامی تأکید میکند و نه بر میان فردگرایی.
چنانکه در جای دیگر به اجمال مطرح کردم، سؤال حیاتی برای جوامع اسلامی این است که آیا جامعه اطلاعاتی ـارتباطی جهانی نوظهور، جامعهای اخلاقی و معنوی است یا تنها مرحله دیگری از تصاویر روشنگر از دگرگونیهاییاست که در آن غرب، مرکز و جهان اسلام پیرامون است؟ در سراسر تاریخ اسلام، به ویژه در سدههای اولیه، اطلاعات کالانبود، بلکه امر اخلاقی و معنوی ضروری بود.
(eds), Propaganda and Communication in World History, Honolulu, HI: University of Hawaii Press, 1980."