Abstract:
حرفه کتابداری و اطلاعرسانی سه دهه اخیر دستخوش تغییرات پیاپی و بنیادین برخاسته از تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی بوده است.مدیریت دانش نیز که خود زاییده همین تحولات است به دلیل شباهتهایی که با حرفه کتابداری دارد،آن را تحت تأثیر خود قرار داده و بحثهایی را در تبیین نقش و جایگاه کتابخانهها و کتابداران در مدیریت دانش برانگیخته است.متون کتابداری واکنشی مثبت به مدیریت دانش نشان داده و آن را زمینهای برای بسط حرفه و ارتقای جایگاه کتابداران و اطلاعرسانان دانستهاند.شواهد حاکی از آن است که به کارگیری اصول مدیریت دانش در کتابخانهها قابلیتهای کتابخانه را افزایش داده و افق جدیدی برای مدیریت کتابخانهها ایجاد مینماید.این مقاله مروری دارد بر متونی که به مدیریت دانش در کتابخانهها پرداختهاند و به برخی مؤلفههای مدیریت دانش در کتابخانهها تاکنون مورد غفلت قرار گرفتهاند میپردازد.از آن جملهاند:کلنگری و حرکت در راستای اهداف سازمان.توجه به منابع انسانی و گردآوری دانش نهان. اشتراک دانش و...
Machine summary:
"کتابخانهها و کتابداران در مدیریت دانش برانگیخته است.
نهان است و همین مسئله اهمیت گردآوری و ثبت این نوع دانش را نمایان میسازد.
مدیریت دانش همچنین وارد برنامههای آموزشی کتابداری نیز شده است.
اما نسبت کتابداری و اطلاعرسانی با مدیریت دانش چیست؟چرا سایر روشهای مدیریتی پیش از این در مرکز توجه کتابداران و اطلاعرسانان قرار نگرفته
بحث دربارهء مدیریت دانش به عنوان یک روش نوین مدیریتی برای کتابخانهها و
نقش کتابخانهها در مدیریت دانش سازمانها که مورد بحث مقالهء حاضر است نیز در
مدیریت کتابخانهها و توسعهء حرفهء کتابداری ایجاد کرده است.
مدیریت دانش جایگاه کتابخانهها را به عنوان نخستین محل مراجعه برای کسب
است به وجوهی از مدیریت دانش که تاکنون در کتابخانهها مورد غفلت قرار گرفتهاند
و ایجاد یک بانک اطلاعات برای گردآوری و سازماندهی دانش نهان کتابداران مرجع در
گردآوری دانش نهان کتابدار مرجع نرمافزار خاصی را که به این منظور ایجاد شده است
فنآوری اطلاعات تقریبا غیرممکن است به این دلیل که ظهور مدیریت دانش خود تا
(1) Corral این فنآوریهای اطلاعاتی برای گردآوری و سازماندهی و اشاعهء دانش عیان سود
انواع مختلفی از فنآوریهای اطلاعاتی برای مدیریت دانش کتابخانهها وجود دارد.
نقش این فنآوریها را به عنوان ابزارهای خاص مدیریت دانش در کتابخانهها معرفی
دانش در کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و تصریح شده است که اینترنت
میتواند به عنوان ابزار ارزشمند مدیریت دانش برای تسهیل ارتباطات و اشتراک
میتوانند برای اجرای مدیریت دانش در کتابخانهها به کار گرفته شوند.
گامهای بسیاری باید برای اجرای مدیریت دانش در کتابخانهها طی شود."