Abstract:
ملی(تلویزیون)در اولویت اول و مورد تأکید و تأیید قرار گرفتند.در این راستا برنامهها و اهداف دولت مؤثرترین متغیر برنامهریزی و سیاستگذاری دولت در امر توسعه فرهنگ بوده است.اولویتبندی متغیرهای اجتماعی نیز نشان داد که از دیدگاه افراد مورد مطالعه،نظام آموزش رسمی جامعه در اولویت اول تأثیرگذاری بر توسعه فرهنگ تعاون قرار دارد.از بین پنج متغیر نگرشی مورد بررسی،از نظر پاسخگویان،دیدگاه مسئولان دولتی متغیری است که در تأثیرگذاری بر توسعه فرهنگ تعاون در این منطقه مؤثرتر از سایر متغیرها تشخیص داده شد. توسعه فرهنگ تعاون،سیاستهای اقتصادی دولت و از بین متغیرهای آموزشی،وجود برنامههای رسانه
In many countries، Co-op system is considered a major sector involved in socio-economic structures. This article is derived from a descriptive research، conducted through an applied method as far as its objective is concerned. The universe is consisted of all office-bearers or practitioners involved in co-op sector in Sistan & Baluchistan province، out of whom 132 were selected on a complete random basis for the study. In addition to prescriptive statistics، coefficient of variation (C.V.) has، also، been used for data analysis so as to prioritize the variables or factors affecting extension and development of co-operative culture.
The findings revealed that a majority of the respondents possess associate degrees (college degrees) and over 81% are males. They believe that among the economic factors، the state economic policies have the highest level of influence on co-operative culture. While among the educational variables، they have viewed T.V. programs as the most influential factor. Also، they believe that extension-education centers،
co-operative festivals، and technical –skill – training courses are educational variables that should be given the second، third and fourth priorities respectively. Priority-setting of social variables revealed that in view of the respondents، formal education system is the most influential factor، as far as the development of co-operative culture is concerned. From among the five envisaged variables، attitude of governmental authorities was deemed as the most influential factor that can best influence the development of cooperative culture and practices in the region.
Machine summary:
اولویتبندی متغیرهای اجتماعی نیز نشان داد که از دیدگاه افراد مورد مطالعه،نظام آموزش رسمی جامعه در اولویت اول تأثیرگذاری بر توسعه فرهنگ تعاون قرار دارد.
2. متغیرهای اقتصادی مؤثر در توسعه فرهنگ تعاون -وجود ساختارهای اقتصادی قوی در جامعه یکی از متغیرهای اقتصادی مورد مطالعه است که 411 نفر(68/4 درصد)از افراد مورد مطالعه این متغیر را در حد زیاد و خیلی زیاد در توسعه فرهنگ تعاون مؤثر دانستهاند.
-نتیجه بررسی نشان میدهد که بیش از 79 درصد از افراد مورد مطالعه عامل سیاستهای اقتصادی دولت را در حد خیلی زیاد و زیاد در توسعه فرهنگ تعاون در منطقه سیستانوبلوچستان مؤثر دانستهاند.
-براساس نظر پاسخگویان،میزان سرمایهگذاری دولت عامل مؤثر در توسعه فرهنگ تعاون ارزیابی شد به طوری که از کل افراد مورد مطالعه 411 نفر(68/3 درصد)این عامل را در حد خیلی زیاد و زیاد در امر توسعه فرهنگ تعاون مؤثر دانستند.
-بیش از 47 درصد از افراد مورد مطالعه وجود بازارهای مناسب در منطقه را در حد زیاد و خیلی زیاد در امر توسعه فرهنگ تعاون مؤثر دانستهاند.
4. متغیرهای اجتماعی مؤثر در توسعه فرهنگ تعاون -براساس یافتههای این تحقیق،25/3 درصد از افراد مورد مطالعه وجود رهبران تعاون در منطقه را در حد خیلی زیاد و زیاد در امر توسعه فرهنگ تعاون مؤثر دانستهاند.
7. با توجه به اینکه اکثر افراد مورد مطالعه یکی از متغیرهای دخیل در توسعه تعاون را ارائه آموزشهای مهارتی و فنی(آموزشهای غیررسمی)در حوزه تعاون ارزیابی کردهاند و همچنین درصد قابل توجهی وجود مراکز فنیوحرفهای را در حد زیادی در امر توسعه فرهنگ تعاون مؤثر دانستهاند،لذا ایجاد و توسعه این مراکز در سطح کشور بهطور عام و در مناطق محروم به ویژه استان سیستانوبلوچستان بهطور خاص از اولویت بالایی برخوردار است.