Abstract:
اولیه در موفقیت و عدم موفقیت تعاونیها نقش دارند.بر این اساس پیشنهادهای زیر ارائه شد: تقویت سرمایه اجتماعی،تقویت هنجارهای مشترک در شرکتهای تعاونی،شفافسازی فعالیتهای همدیگر،آموزش مدیریت در تعاونیها،ایجاد واحدهای مشاوره و نظارت با هدف ارائه خدمات علمی و فنی،راهاندازی و توسعه طرح جامع بازاریابی،تأسیس شرکتهای تعاونی بازاریابی،برقراری ارتباط مؤثر بین شرکتهای تعاونی در زمینه بازاریابی محصولات،ارائه خدمات متقابل مالی،فنی و اطلاعاتی و ایجاد دورههای آموزش پودمانی برای کارشناسان اداره تعاونی. این تحقیق با رویکردی جامعنگر،عوامل فردی،رفتاری،سازمانی و ساختاری تأثیرگذار بر عدم موفقیت تعاونیها را شناسایی میکند.تحقیق حاضر در سال 1386 در استان اردبیل انجام گرفته است.نمونه آماری این تحقیق را 521 نفر از 173 مورد شرکتهای تعاونی فعال و غیرفعال تشکیل میدهد و برای تجزیه و تحلیل دادهها،از آزمون تفاوت میانگینها، تحلیل تشخیصی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که متغیرهای میزان مشارکت،رضایت از عملکرد اداره تعاونی،همگامی،همفکری،رضایت از عملکرد هیئت مدیره،مسئولیتپذیری،دلبستگی اعضا به شرکت،اعتماد،نگرش به نحوه مدیریت،روابط عاطفی و توجیهشوندگی اعضا در موفقیت تعاونیها نقش دارند.نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای مشارکت، سهولت بازاریابی،استفاده از فناوری،سرمایه اجتماعی،مشارکت خانوادگی و گرانی مواد
This study، conducted in Ardabil Province in 2007، is an attempt to make known thorough a holistic approach those personal، behavioral، organizational and structural factors that are responsible for failures in co-operatives. The universe constituted of 521 members from 173 co-operatives both active and dormant. Also، descriptive statistics، diagnostic analysis، and regression analysis were used for data analysis.
Results obtained from diagnostic analysis well revealed that independent variables، including level of participation، satisfaction with the co-op’s performance، collaboration، sympathy، satisfaction with the Board، accountability، interest of members in their own co-op، confidence، manner of managing، emotional relations، and justifiability of the members are all involved in the co-op’s success. Also، findings from regression analysis indicated that some other variables، including participation، easy marketing، using technology، social capital، family participation and high-priced inputs are responsible for bath success and failure. Accordingly some recommendations are made: reinforcing social capital and common norms in co-ops; making activities clear; providing co-ops with management training; creating consultative and monitoring units for providing scientific and technical services; initiating and developing a master plan for marketing processes; establishing marketing co-ops; creating effective linkages among co-ops for product marketing; offering mutual financial، technical and information services; and organizing modular training courses for the educated staff working in co-operative departments at provincial level.
Machine summary:
نتایج آزمون تفاوت میانگین میزان موفقیت و عدم موفقیت تعاونیهای تولیدی برحسب شاخصهای موردنظر نتایج به دست آمده از آنالیز واریانس نشان میدهد که تفاوت معنیداری در ارزیابی موفقیت تعاونیها برحسب سمت اعضا،میزان توجیهشوندگی اعضا،میزان استفاده از تجارب تعاونیهای موفق،نگرش به کافی بودن اعتبار اختصاصی و نگرش اعضا به سهولت در دسترسی به مواد اولیه وجود دارد و تفاوت معنیداری بین میزان موفقیت و عدم موفقیت تعاونیها برحسب نگرش اعضای آنها به دستوپاگیر بودن مقررات اداری وجود ندارد و تعاونیهای مورد مطالعه نگرش یکسانی نسبت به این متغیر دارند(جدول 1).
متغیرهای شرکت داده شده در معادله تابع تشخیصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق *میزان اعتماد اعضا به هم با اعتماد اجتماعی که در سطح جامعه سنجیده میشود،همپوشانی کمی دارد و لذا بهطور مستقل در نظر گرفته شد.
ضرایب متغیرهای دارای قدرت پیشبینی بالا در معادلهء تشخیصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق در تفسیر نتایج به دست آمده در جدول 4 میتوان گفت تعاونیهای موفق و ناموفق در نگرش به متغیرهای معادله تفاوت معنیداری باهم دارند و این تفاوت در متغیرهای میزان مشارکت و مسئولیتپذیری اعضا به ترتیب با ضرایب0/327 و 0/507 بیشتر از دیگر متغیرهاست.
نتایج تحلیل رگرسیون متغیرهای وارد شده در معادله (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق در تفسیر معادله فوق میتوان گفت به ازای یک واحد افزایش در متغیر میزان مشارکت،0/14 میزان موفقیت شرکت تعاونی افزایش مییابد.