Abstract:
با توجه به اینکه دین اسلام خاتم ادیان الهی است و رسول خدا(ص)و ائمهء معصومین(ع)افزون بر ابلاغ و تبیین احکام الهی، وظیفهء تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی را نیز بر عهده دارند،و با توجه به اینکه رسول خدا(ص)عامل محوری و اساسی بقاء،استمرار و خاتمیت دین اسلام را در حدیث ثقلین،قرآن(قانون ایدهآل )و عترت (مجری صالح)میداند،این دو عامل در عصر غیبت نیز همانند عصر حضور باید وجود داشته باشد.بنابراین همان وظیفه و اختیارات مجریان صالح(ائمه علیهم السلام)در عصر حضور،برای مجریان صالح(ولی فقیه)در عصر غیبت نیز باید وجود داشته باشد.
Machine summary:
"گذری اجمالی بر اختیارات ولی فقیه محمد رحمانی* چکیده: با توجه به اینکه دین اسلام خاتم ادیان الهی است و رسول خدا(ص)و ائمهء معصومین(ع)افزون بر ابلاغ و تبیین احکام الهی، وظیفهء تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی را نیز بر عهده دارند،و با توجه به اینکه رسول خدا(ص)عامل محوری و اساسی بقاء،استمرار و خاتمیت دین اسلام را در حدیث ثقلین،قرآن(قانون ایدهآل )و عترت (مجری صالح)میداند،این دو عامل در عصر غیبت نیز همانند عصر حضور باید وجود داشته باشد.
عامل دوم:ولایت فقیه عامل اساسی و محوری دوم برای خاتمیت رسول خدا(ص)و شریعت اسلام که عبارت است از ولایت و مدیریت اجرای احکام شریعت،تحت عنوان ولایت فقها و نایبان امام زمان(عج)در جای خود با ادلهء مختلف عقلی و نقلی ثابت و مسلم است،تا جایی که میتوان ادعا کرد ولایت فقیه از امور بدیهی و ضروری فقه شیعه به شمار میرود،به گونهای که تصور آن مساوی با تصدیق آن است.
مدعا با توجه به ادلهء ولایت فقیه،میتوان گفت مقتضای هریک از این ادله،اعم از ادلهء عقلی و نقلی،این است که تمام اختیارات رسول خدا(ص)و ائمه(ع)در ارتباط با اجرای احکام و مدیریت جامعه،در حدی که مدیریت جامعه و تشکیل حکومت در راستای اجرای احکام شرع بدان نیاز است،برای ولی فقیه جامع شرایط نیز ثابت است؛زیرا فلسفهء وجودی جعل ولایت برای فقیه، عبارت است از زمینهسازی برای مدیریت جامعه و تشکیل حکومت جهت اجرای احکام الهی،ازآنرو که آنان در عصر غیبت همانند ائمه(ع)و رسول الله(ص)در عصر حضور،متولیان دیناند و باید مقررات و دستورات حیات بخش اسلام را در ابعاد مختلف فرهنگی،نظامی،اقتصادی و اجتماعی،جامهء عمل بپوشانند."