Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت موجود کارراههء شغلی و ارائه مدل مناسب برای معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش در استان سمنان در سال 78-68 انجام شد.روش انجام تحقیق پیمایشی بود.جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره متوسطه استان سمنان تشکیل داد.مطابق جدول مورگان یک نمونه 983 نفری به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعه مزبور انتخاب شد.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهء محقق ساخته با 15 گویه بود.ضریب پایایی 49% محاسبه گردید.دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل گردید.نتایج نشان داد که مولفههای کارراهه شغلی معلمان در مدارس متوسطه استان سمنان در وضعیت مطلوب استقلال،مهارت مدیریت اجرایی،تنوع فعالیتها،خدمات،شایستگی فنی،خلاقیت و هویت بود.
Machine summary:
"ضرورت پژوهش حاضر از اینجا ناشی میشود که توسعه آموزش و پرورش در کشور نیازمند بهسازی عملکرد معلمان مدارس است؛و ارزیابی عملکرد معلمان و برقراری مسیر شغلی مناسب برای آنها گامی به سوی تحقق این هدف است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2 نتایج آزمون رتبهای فریدمن را برای رتبهبندی مولفههای چهارگانه نشان میدهد که به ترتیب عبارتند از:1-شایستگی فنی،2-خدمات،3-خلاقیت،4-هویت سوال دوم:از نظر معلمان مولفههای مطلوب کارراهه شغلی معلمان چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون ماتریس چرخش نایافته و بارهای عاملی آن ساختاری با معنا بدست نمیداد عاملهای استخراج شده بر پایه روش متداول،با استفاده از چرخش واریماکس بدست آمد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اولویت(رتبه)عوامل در طرح ارتقا شغلی مطلوب براساس آزمون فریدمن(طبق جدول 5)به صورت زیر است: 1-استقلال 2-مهارت مدیریت اجرایی 3-تنوع فعالیتها 4-خدمات 5-شایستگی فنی 6- خلاقیت 7-هویت (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتایج تحلیل عاملی از دادههای شرایط موجود و مطلوب در نهایت مدل زیر برای کار راهه شغلی معلمان(طرح ارتقا شغلی معلمان)ارائه میگردد.
در واقع هویت توافقی است میان هدفهای سازمان با ارزشها،اهداف و نیازهای شخصی فرد،که در این صورت فرد اهداف سازمان را همانند و همزاد با اهداف و مقاصد و ارزشهای خودش خواهد پنداشت براساس یافتههای پژوهش افراد با داشتن سابقه تدریس در مدرسه نمونه، عضویت فعال در گروههای آموزشی و یا معلم نمونه بودن در سالهای قبل،داشتن سابقه سرگروه اموزشی هویت خود را بدست میآورند."