Abstract:
فیلسوفان اسلامی در تعریف فلسفه، رویکردهای گوناگون موضوع محور، روش محور، غایت محور، مساله محور و ترکیبی را به کار گرفته اند. تعاریف غایت محورانه یا کلان و غیرکاربردی هستند یا توان تشخیص مساله فلسفه از غیرفلسفی را ندارند تعاریف روش محورانه نیز مانع اغیار نمی باشند. تعاریف موضوع محورانه، کاربردی و تعیین کننده اند لکن آسیب های دیگری را تحمل می کنند. بر این اساس، حکمت نوین اسلامی یا حکمت خودی می خواهد از طریق وجود انضمامی انسان به تعریف و ساختار جدیدی از فلسفه دست یابد.
Islamic philosophers have chosen different approaches to define philosophy such as subject-centered، method-centered، goal-centered، question-centered and a combinational approach. The goal-centered definitions are either unpractical and vast or cannot distinguish between philosophical and non-philosophical matters. The method-centered definitions do not exclude non-philosophical matters as well. The subject-centered definitions are practical and determinative but they have other problems. Thus the new Islamic wisdom or the insider wisdom tries to find a new definition and structure for philosophy through human’s incorporated being.
Machine summary:
بنـابراين ، مـي تـوان قيدهاي ديگري مانند: «امکانياً، وجوبياً يا علمياً » در کنار قيدهاي طبيعي و رياضي و اخلاقي افزود و مباحث جواهر و اعـراض و الهيـات بـالمعني الاخـص و مباحـث هـستي شناسـي ومعرفت شناسي علم و معرفت را از دايرٔە بحث خارج ساخت ؛ در حالي که همۀ فيلسوفان ، اين گونه مباحث را جزو مسائل فلسفي دانسته اند و اگر سه تخصص پيش گفتـه ، انحـصاري است ، پرسش ديگري مطرح مي گردد که چه تفاوتي ميان اين تخصص ها با تخـصص هـاي ديگر وجود دارد.
براي نمونه ، انرژي ، يک موضوع طبيعي است ، ولي فيلسوف مي تواند بحث هـاي فلسفي درباره آن را مطرح کند و دربارٔە جوهريا عرض يا ديگر عوارض فلسفي اش سـخن براند؛ زيرا طبيعيات از نظر عقلي بودن روش شناسي مسئله پيش گفته ، نمي تواند وارد بحـث شود واحکام عقلي و ماهوي و هستي شناختي آن را بيان سازد.
پس اين گونه طبقه بندي مسائل فلسفي ، قلمرو فلسفه را عام تر از تعريف فلسفه مي کنـد؛ يعني مقام تعريف فلسفه ، اخص از مقام تحقق آن اسـت ، مگـر اينکـه گفتـه شـود از بـاب اهميت و نه انحصار چنين سخني گفته اند، ولي مـشکل ديگـري هـم رخ مـي نمايـد؛ زيـرا ملاصدرا در الشواهدالربوبيه از يک سو مي فرمايد: «موضوع حکمت ، وجود است و محمولات آن عبارتند از عوارضي که بي واسطه و بالذات برموجود بما هوموجود حمل مي شوند.