Abstract:
جاودانگی و جامعیت قران به مفهوم فرازمانی و فرامکانی بودن و عدم تاثیر پذیری آن از فرهنگ زمانه یا منبع هم عرض دیگری ( = نفی پلورالیسم ) در این نوشتار به یاری سه دسته از دلایل اثبات گردیده است . آیات بسیاری که عزت ، پایداری و جهان شمولی بشارت ها و بیم ها و پیام های قران و پیراستگی آن از هر گونه اختلاف و کاستی سخن می گویند دلایل قرآنی این مدعا هستند . حدیث ثقلین و روایاتی که بر همواره تازه بودن قرآن ، لزوم مراجعه بدان و عرضه احادیث بر آن دلالت دارند مستندات روایی این دعوی را تشکیل می دهند
In this article, the perpetuity and comprehensiveness of the Qur’an, in the sense of being extra temporal and extra spatial, and its unimpressionability from the culture of its time of revelation or other parallel sources, has been demonstrated by the help of three categories of proofs.
Many of verses that talk about the Qur’an’s might and perpetuity; universality of its glad tidings, admonitions, and messages; and its purity from any discrepancy and deficiency prove the above-mentioned claim.
Ḥadīth of thaqalayn and the narrations indicating the Qur’an as ever remaining novel; the necessity of referring to it; and checking the ḥadīths through the Qur’an constitute the narrative evidences to this claim.
The principle of man’s perpetual need for guidance by God and the finality of prophethood are also two rational proofs in this respect. The perpetuity of the Qur’an with its provision for the thriving of intellect and law, asserts the legitimacy, rationality, rightfulness, and the necessity of obeying the Qur’an.
The writer goes on to view as untrue the words of those who assume the impressionability of the Qur’an from the culture of the revelation era as its conformity to the people of that age. He further stresses that the perpetuity of the Qur’an does not mean neglecting the language of the culture of the early audiences; rather, it has used the Arabic as its language in order to interact with the pagan Arabs and has taken into consideration their intellectual level and expanse. At the same time, it has not approved their pagan behavior and beliefs; for the conceptual tools of the Qur’an are employed “accidentally” in the cultural, geographical, and historical models of paganism, and “essentially” for the purpose of imparting the sublime spiritual ideas and doctrines.
Thus, regarding the constancy of man’s primary needs and developing of his secondary needs, which are subject to the temporal, spatial, and cultural circumstances, he can ever be assisted in meeting new requirements, developments
and transformations in pious and wise ways through deliberation on the Qur’an and seeking help from the teachings of Ahl al-Bayt (A.S.), concerning such principles as conformity of religion with [man’s] inner nature, adaptability of the ordinances in light of discretion and competence of reason.
Machine summary:
"جامعیت و کمال دین قرآن زمانی می تواند جاودانه در تاریخ زندگی بشر باشد که به همه ابعاد وجود انسانی و نیازهای او در طول زمان توجه لازم را مبذول داشته باشد، چه اینکه انسان دارای سه بعد کلی می باشد، یعنی عقل و تفکر، طبیعت و غریزه، احساس و عاطفه و از سوی دیگر و بر اساس این ابعاد، نیازهای آفرینشی وی عبارتند از: نیازهای عقلانی و اخلاقی مانند عدالت، راستی و معرفت و… و نیازهای طبیعی و غریزی مانند خوراک، پوشاک، مسکن و… و نیازهای عاطفی و احساسی مانند انس، الفت، محبت و دوستی، تعاون و همکاری و… روان شناسان، سه گونه تمایل برای انسان مطرح کرده اند: تمایلات فردی، اجتماعی، عالی.
این اصول که از آیات مختلف قرآن و به ویژه تفسیر و بیان معصومان (ع) استفاده شده و می شود، فرصتی را در فضای تفکر دینی اهل ایمان گشوده است تا با به کارگیری معرفت دینی و فقاهت واقعی و رعایت واقعیت های زندگی، همواره راهی دین پسند و قابل تحمل را در برابر اهل شریعت بگشایند و تغییر شرایط و نیازها و تحول موضوعات در طول زمان، راه دینداری را بر متدینان مسدود یا دشوار نسازد، و دین را با زندگی بشر بیگانه ننماید."