Abstract:
نویسنده نخست به تعریف انحراف از چهار منظر حقوقی ، جامعه شناختی ، اخلاقی و دینی پرداخته و آنها را با یکدیگر نسبت سنجی می کند . آن گاه عوامل پیدایش انحراف را بررسی کرده ، مجموعه مقالات را در سه گروه دسته بندی می کند : 1- نظریات انسان مرکز ، که عوامل انحراف را در خود انسان می دانند . از میان نظریاتی ازین دست به دیدگاه های زیست شناختی در باب جرم ، نظریه انتخاب آزاد و دیدگاه روان شناختی اشاره شده است . ...
Machine summary:
"لقد أضلنی عن الذکر بعد إذ جائنی…» فرقان/27ـ29 ـ به نقش و خطر فقر در انحراف آگاهی داده است: «ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله» نور/33 ـ از تأثیر عرضه و محیط مساعد در ایجاد انحراف پرده برداشته است؛ مانند آیه زیر که از لزوم اجازه خواستن فرزندان و خدمتکاران برای ورود در اتاق استراحت زن و شوهر سخن می گوید: «یا أیها الذین آمنوا لیستأذنکم الذین ملکت أیمانکم و الذین لم یبلغوا الحلم منکم ثلث مرات من قبل صلوة الفجر و حین تضعون ثیابکم من الظهیرة و من بعد صلوة العشاء ثلث عورات لکم…» نور/58 ـ با نهی و جلوگیری از تهمت و افترا و اشاعه فحشا به نقش برچسب و عنوان زدن اجتماعی در رفتار کجروانه اشاره کرده است: «والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوا لهم شهادة أبدا و أولئک هم الفاسقون» نور/4 «إن الذین یحبون أن تشیع الفاحشة فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم فی الدنیا و الآخرة…» نور/19 ـ از وجود خرده فرهنگ و تأثیر آن در رفتار یاد کرده است: «و ما کان جواب قومه إلا أن قالوا أخرجوهم من قریتکم إنهم اناس یتطهرون» اعراف/82 «إنهم کانوا قوم سوء فاسقین» انبیاء/74 «و قال الملأ من قوم فرعون أ تذر موسی و قومه لیفسدوا فی الأرض و یذرک و آلهتک» اعراف/127 «یا أیها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری أولیاء بعضهم أولیاء بعض و من یتولهم منکم فإنه منهم…» مائده/51 ـ از گروه مرجع و نقش آن در جهت دهی افراد سخن به میان آورده است: «قال الذین یریدون الحیوة الدنیا یا لیت لنا مثل ما أوتی قارون إنه لذو حظ عظیم» قصص/79 «و إذا قیل لهم اتبعوا ما أنزل الله قالوا بل نتبع ما ألفینا علیه آبائنا» بقره/170 ـ از تأثیر آشفتگی هنجاری جامعه در پیدایش فساد و انحراف یاد کرده است: «قالت إن الملوک إذا دخلوا قریة أفسدوها و جعلوا اعزة أهلها أذلة و کذلک یفعلون» نمل/34 ـ به نقش تجربه انحراف در ریشه دواندن و سخت شدن انحراف اشاره کرده است: «فبما نقضهم میثاقهم لعناهم و جعلنا قلوبهم قاسیة یحرفون الکلم عن مواضعه و نسوا حظا مما ذکروا به و لاتزال تطلع علی خائنة منهم…»(مائده/13) و… خلاصه سخن آنکه همه آنچه را تجربیات جزئی بشر از راه دانش های گوناگون درباره علت و عامل کجروی یافته است، قرآن به دور از افراط و تفریط و در حد متعادل و واقعی آنها می پذیرد، اما با این همه انحصار را تأیید نمی کند، بلکه معتقد است عوامل گوناگون درونی و بیرونی دست به دست هم می دهند و ظهور پدیده انحراف را سبب می شوند، حال چگونه و با چه ترتیب؟ این چیزی است که در سطور زیر به توضیح آن می پردازیم."