Abstract:
کتاب «Ethics» توسط ویلیام. کی. فرانکنا(1908-1994میلادی)، استاد فلسفه ی دانشگاه میشیگان امریکا، نوشته شده و در سال های 1963 و 1988 میلادی چاپ گردیده است. این کتاب در ایران با استقبال دانش پژوهان روبه رو شد و ترجمه ی آن را یک بار آقای هادی صادقی در سال 1376 شمسی و با تجدید چاپ در سال 1383 از طریق انتشارات طه در قم و بار دیگر دکتر انشاء الله رحمتی در سال 1380 شمسی از طریق انتشارات حکمت تهران انجام داده اند.کتابی که توسط آقای هادی صادقی ترجمه شده دارای 73 نوشته ی کوتاه و بلند در خصوص فلسفه ی اخلاق، نظرات مطرح، عدالت و عشق، و مسؤولیت و ارزش های اخلاق است که مقدمه ای از استاد مصطفی ملکیان را نیز به همراه دارد. استاد ملکیان در بیان کامل بودن این کتاب نوشته است: «نظری اجمالی به فهرست کتاب نشان می دهد که اختصار نوشته ها، جامعیت آن را دستخوش نقصان فاحش نکرده است». این کتاب در 272 صفحه منتشر شده است. با آن که مؤلف نظر پیشنهادی ارایه کرده و دیدگاه خود را در قالب «نظریه ی سودگروی تعدیل یافته» بیان داشته است، جانب انصاف را نیز رعایت نموده و ضمن انتقاد منصفانه به نظرات سایر فلاسفه، تلاشی اخلاقی برای تکمیل این نظرات به خرج داده است.این کتاب را اگر نتوان مشهورترین و ماندگارترین اثر فلسفه ی اخلاق دانست، اما می توان در برگیرنده ی جامع ترین نظرات در این زمینه برشمرد و می توان یقین کرد که دو وظیفه ی نویسنده را که « ارایه ی نظرات فیلسوفان اخلاق» و «تحقیق در فلسفه ی اخلاق و فرا اخلاق» بوده، به بهترین نحو اداکرده است.
Machine summary:
با آن که مؤلّف نظر پیشنهادی ارایه کرده و دیدگاه خود را در قالب «نظریه ی سودگروی تعدیل یافته» بیان داشته است، جانب انصاف را نیز رعایت نموده و ضمن انتقاد منصفانه به نظرات سایر فلاسفه، تلاشی اخلاقی برای تکمیل این نظرات به خرج داده است.
2- وظیفه گروانه این گروه نمی پذیرند که کارهای خوب، الزامی و اخلاقاً خوب، تابعی است از «آنچه به لحاظ غیر اخلاقی خوب است» یا تابعی از آنچه بیشترین غلبه ی خیر را بر شر برای خود، دیگران و جامعه فراهم می کند.
2- عمل نگر کمتر افراطی: آنان ایجاد قاعده ی کلّی را بر اساس قواعد جزیی مجاز می دانند و آنها را در تعیین این که در موارد بعدی چه باید کرد مفید می بینند، امّا هرگز اجازه نمی دهندکه قاعده ی کلّی جانشین یک حکم جزیی شود.
اگر معتقد باشند که قانون خدا مشتمل بر تعدادی قاعده است (مثل ده فرمان عهد عتیق)، آن گاه به یقین، آنان نیز مانند وظیفه گرای قاعده نگر کثرت انگار، با مشکل تعارض میان آن قواعد مواجه خواهند بود، مگر آن که خداوند به آنان بیاموزد که چگونه عمل کنند.
هنگامی که از این گروه سؤال می کنیم که چرا باید کاری کرد که خداوند فرمان داده است، ممکن است دو نوع پاسخ ارایه دهند: الف- اگر کاری که خدا گفته انجام دهیم، پاداش می گیریم، و در غیر این صورت، مجازات می شویم.
نظریات مختلف درباره ی غایت خوب و خوبی 1- لذّت گروی: این دیدگاه مربوط به ادوکسوس و اپیکور بوده است و بیان می دارد که عمل درست آن است که حدّاقل به اندازه ی هر دلیل دیگری غلبه ی لذّت بر رنج به وجود آورد.