Abstract:
دادگاه ویژه سیرالئون بهعنوان سومین نسل از دادگاههای کیفری در سال 2002 تاسیس شد و در مقایسه با دادگاههای کیفری یوگسلاوی سابق و روآندا دارای ویژگیهای منحصر به فرد است. این دادگاه برخلاف دادگاههای بینالمللی سابق که به موجب تصمیم یکجانبه شورای امنیت برپا شده بودند، به درخواست دولت سیرالئون طبق موافقتنامهای میان این دولت و سازمان ملل متحد دایر و در محل وقوع جنایات مستقر شده است. این دادگاه ویژه، دادگاهی دوگانه و ترکیبی از دادگاههای ملی و بینالمللی است که اساسنامه اش شامل مقررات حقوق بینالملل کیفری، حقوق بشردوستانه بینالمللی و حقوق داخلی سیرالئون بوده، از نظر ساختاری در بردارنده ترکیبی از کارکنان ملی و بینالمللی است. به موجب این اساسنامه، دادگـاه صلاحیت محـاکمه اشخاصی را دارد که از 30 نوامبر1996 دارای بیشترین مسئولیت به خاطر ارتکاب نقض حقوق بشردوستانه بینالمللی و حقوق سیرالئون در این کشور هستند. این اشخاص عبارتند از: رهبران جبهه متحد انقلابی، شورای انقلابی نیروهای نظامی و نیروهای دفاع غیرنظامی و البته چارلز تیلور، رئیس جمهور سابق لیبریا، و دادگاه به جنایات ارتکابی آنها رسیدگی میکند.
The SCSL as a criminal court which belongs to the third generation of international criminal courts was established in 2002. There are a number of unique features about the SCSL as compared to the ICTY and ICTR. The court has been set up by an agreement between the Government of Sierra Leone and United Nations; it was at the invitation of Sierra Leone that negotiations for a court for this country began. This contrasts with the Special Court's predecessors; ICTY and ICTR which have been imposed upon rather than being requested by the countries involved. Unlike the mentioned Tribunals, the SCSL was to sit in the country where crimes under its jurisdiction took place and it would also be a "hybrid tribunal"; a mixed international and national court, whose statute contains provisions under international criminal law, international humanitarian law, and Sierra Leone domestic law, and also its structure ensures a mixture of local and international staff throughout the Court. The mandate of SCSL is to try those persons who bear the greatest responsibility for international and national crimes committed within the territory of Sierra Leone since 30 November 1996, including leaders of RUF, AFRC, CDF and also Charles Taylor, the President of Liberia, who committed these crimes
Machine summary:
02با طولانی شدن جنگ تا سال 2002،طرفین در 81 ژانویه 2002 طی تشریفاتی رسمی آن را خاتمهیافته اعلام کردند و سپس دولت مرکزی،با حمایت سازمان ملل،اقدام به (71) Omer Yoysif Elagab,"The Special Court for Sierra Leone:Some Constrains",International Journal of Human.
333,,and William A Schabas,The UN International Criminal Courts:The Former Yugoslavi,Rwanda and Sierra Leone,Cambridge University Press,Cambridge,2006,pp.
ر. ک: See:Gbao)SCSL-04-15-AR72(E)),Decision on the Agreement Between the United Natians and the Government of Sierra Leone on the Establishment f the Special Coutr,25 May 2004,para.
دلایل مهم دادستان برای تجدیدنظرخواهی،مسئولیت اعمال مجرمانه مشارکتی Zبه موجب حکم شعبه بدوی متهمان به چهار فقره جنایت علیه بشریت از جمله قتل عمدی(مورد 4)،نابودسازی(مورد 3)،به بردگی گرفتن (مورد 31)و هتک ناموس(مورد 6)و اعمال غیرانسانی دیگر(مورد 11)و علاوهبراین طبق ماده 2 اساسنامه بهدلیل تخلف از ماده 3 مشترک کنوانسیونهای ژنو و پروتکل الحاقی دوم به تعرض نسبت به جان،سلامتی و آسایش جسمی یا روانی اشخاص مخصوصا قتل عمدی و نیز رفتار بیرحمانه از قبیل شکنجه،ایراد نقص به اعضای بدن یا هرگونه مجازات جسمی(مورد 01)،مجازاتهای دستهجمعی (مورد 2)،گروگانگیری(مورد 81)،ارعاب(مورد 1)،هتک کرامت شخصی،بخصوص رفتار موهن یا تحقیرآمیز،هتک ناموس به عنف،به فحشا واداشتن و هرگونه تجاوز منافی عفت(مورد 9)،غارت اموال(مورد 41)و همچنین طبق بند«ج»ماده 4 اساسنامه بهعلت ارتکاب جنایات جنگی یعنی به خدمت گرفتن کودکان زیر پانزده سال در نبردها و گروههای نظامی یا به کار گرفتن آنها به منظور مشارکت فعالانه در مخاصمات،محکوم شدند.
org/document/Taylor/Appeal Chamber/SCSL 2003-1 T,1 May 2209.