Abstract:
چند سالی است در«سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی»،که متولی اصلی در فعالیتهایی هم چون تولید کتابهای درسی،چاپ مجلات رشد و...در آموزش و پرورش است،رویکرد«فرهنگی و تربیتی» به عنوان رویکردی مطلوب و ضروری در تمام فعالیتها اعلام شده است.در این راستا،به منظور تدوین چارچوبهای این رویکرد،در«دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی»،کمیتهای به نام کمیتهی رویکرد فرهنگی و تربیتی مشغول به کار شد.از جمله تولیدات این کمیته، برخی مقالات ارزشمند در این حوزه،از جمله مقالهی «نگاهی به آموزش تفکر در قرآن کریم»است که توجه شما را به جلب میکنیم.
Machine summary:
"از آن جا که به نظر میرسد پاسخ دادن به سؤالاتی که در اول مقاله با آنها مواجه بودیم،ما را بیشتر با چگونگی شکلگیری و ماهیت تفکر آشنا میسازد،در این بخش به پاسخگویی سؤالات مهم آغازیین نوشته میپردازیم: 1)سیر و حرکت ذهن چگونه آغاز میشود؟(تفکر چگونه شکل میگیرد)،با تمسک به آیات قرآن مجید و روایات معصومین(ع) میتوان روشهای متعددی برای پاسخ به این سؤال یافت که به عنوان نمونه به چند روش اشاره میکنیم: الف:روش مشاهده:گاهی مشاهده،اتفاقی و بدون تعیین اهداف قبلی یا به عبارت دیگر به طور نامنظم صورت میگیرد.
ج. )راههای ایجاد یا شکلگیری مقدمات معلوم(شناخت یا معرفت)کداماند؟ در قرآن کریم،از راههای متفاوتی برای شکلگیری مقدمات معلوم«شناخت»یاد شده است؛از جمله آیهی 8 سورهی حج که میفرماید: «و من الناس من یجادل فی الله بغیر علم و لا هدی و لا کتاب منیر» این آیه ضمن تقبیح و ذم کسانی که بدون آگاهی دربارهی خداوند مجادله میکنند، از راههای شناخت پرده بر میدارد و آن این است که این گروه، نه به راه عقل گام نهادهاند،نه راه عرفان بر آنها گشاده است و نه از وحی و کتاب منیر مدد گرفتهاند.
یعنی ذهن در هر دو حرکت ممکن است دچار لغزش و اشتباه شود هم چنان که در ساختمان، یک بنا،ممکن است گاهی در طراحی و نقشه شکل دادن مصالح و اسکلتبندی ساختمان و زمانی در انتخاب مصالح و مواد تشکیل دهندهی آن و بعضی مواقع در هر دو-یعنی هم مواد و هم صورتبندی ساختمان-دچار خطا شود،ذهن نیز در حرکت به سوی رسیدن به نتیجه دچار خطا میشود که برای پرهیز از این نوع خطاها علمای منطق ما را به آموزش درست عقل منطق رهبری کردهاند."