Abstract:
هدف از این مطالعه، بررسی نقش مدیریت شهری در شناسایی توانمندی های گردشگری، برنامه ریزی و بهره برداری از جاذبه هاست. برای آگاهی از نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری رامسر به توزیع پرسش نامه بین گردشگران اقدام و سپس از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده شده است. همچنین مطالعات اسنادی، مصاحبه و تصاویر برای دستیابی به اهداف و نتایج پژوهشی مورد تاکید بودند. در پایان با استفاده از مدل SWOT به تحلیل نقش عوامل درونی و بیرونی در مدیریت گردشگری شهری رامسر و ارایه راهبردهای مدیریتی مناسب برای توسعه گردشگری استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق، مشخص شد که شهرهایی مانند رامسر، دارای پتانسیل های مناسبی برای توسعه گردشگری اند، اما به علت ضعف های مدیریت شهری، عدم یکپارچگی مدیریت در بهره برداری پایدار از جاذبه ها، کمبود امکانات دسترسی و اطلاع رسانی، عدم همکاری و هماهنگی نهادهای گوناگون شهری، ناتوانی در تامین بهداشت و نظافت شهر و مشکلات مربوط به برنامه ریزی کاربری اراضی، بخش گردشگری نه تنها از توسعه پایداری فاصله گرفته بلکه روند منفی را طی می کند.
The purpose of this study is examining the role of urban management in recogruzmg tourism potential، planning and exploitation of attractions. 011P<::tinnPr، were selected amonz tourists for understanding of the and recreational activities in Chabahar and Shiraz. We used the total monthly precipitation and average temperature، sunshine hours ، wind speed، relative humidity، minimum relative humidity and maximum temperature data of Chabahar and Shiraz stations monthly and in a forty- year time span. Mieczkowski tourism climate index was used for this research. The results of this paper showed that climatic conditions of Chabahar in cold seasons of the year (i.e. Autumn and winter) are suitable for tourism activities but during the warm seasons of the year (i.e.spring and summer) face limitations. According to tourism climate index، January and February are the best time of the year for tourism activities in Chabahar. The best seasons for tourism in Shiraz are spring and Autumn and April، May and October has ideal condition for tourism.
Machine summary:
"شش معیار (IQM) برای ایجاد و ترقی یک رویکرد مشارکتی بین مردم، گردشگران،محیط و مدیران شامل: 1-وجود یک مدیریت قوی و نهادینه شده که منابع مالی و انسانی لازم را داراست؛ 2-تشریک مساعی بین همه سازمانهای دخیل در سطوح محلی،منطقهایش،ملی،بین المللی بر اساس ایجاد یک رویکرد مشارکتی؛ 3-ایجاد یک چشمانداز عمومی از توسعه گردشگری با همکاری آژانسهای درگیر در گردشگری و مردم محلی؛ 4-توزیع اثرات مثبت توسعه گردشگری بین بازدیدکنندگان،شاغلان بخش تجاری، پرسنل اداری و مردم محلی؛ 5-تنظیم سیاستی استوار و یکپارچه در زمینه فعالیتهای خدماتی گردشگری؛ 6-معرفی و ترویج مشوقهایی برای بسط و توسعه ابتکارات(ابداعات،پروژههای جدید)بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت گردشگری European) (Commission,2000:8 نقش نهادهای محلی(شهرداری و شورای شهر)در توسعه گردشگری با توجه به تحولات برنامهریزی و مدیت شهری در جهان،رشد سریع شهرنشینی در ایران و حاد شدن مشکلات ناشی از آن،به روشنی میتوان دریافت که در چارچوب وظایف فوق نمیتوان به نیازهای مبرم شهروندان در زمینه گذران فراغت و تفریح پاسخ گفت.
جدول شماره 3:کاربریهای گردشگری در شهر رامسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) هماهنگی و همکاری با سایر نهادهای دخیل در مدیریت شهری طبق نتایج حاصل از مصاحبه با مسئولین شهرداری و شورای شهر،تشکیلات مدیریت توریسم در رامسر عبارتند از: 1-اماکن عمومی ناجا که مسئول اجرای طرح سالمسازی دریا میباشد و همچنین به تفکیک محل شنای زنان و مردان میپردازد."