Abstract:
به رغم اهمیتی که مفاهیم بازاریابی در شرکتهای دولتی و غیر انتفاعی دارد تا کنون تلاشهای چندانی در سازمانهای ایرانی صورت نگرفته است.از سوی دیگر متخصصان بازاریابی در کشورهای پیشرفته معتقدند که باید بازاریابی غیر تجاری از مدتها پیش مورد توجه قرار میگرفت.چرا که این نوع از سازمانها،بودجههای فراوانی دریافت میکنند و بر روی میلیونها نفر تأثیر میگذارند،ولی اغلب عملیات آنها کارا و مؤثر نیست. بر این اساس و با توجه به کمبود راهکارهای عملی جهت تدوین راهبردی بازاریابی از جمله راهبرد توزیع به عنوان یکی از چهار آمیخته اصلی بازاریابی،و فقدان مطالعات بازاریابی در سازمانهای دولتی ایران،پژوهشی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران صورت گرفت و چارچوب پیشنهادی به دست آمده در ی کشرکت مخابراتی بکار گرفته شد.مقاله پیش رو قصد دارد تا چکیده مطالعات انجام شده و نتایج به دست آمده را در قالب ارائه روشی جهت تعیین کانال توزیع ارائه نماید.به این امید که بتواند به عنوان نمونهی عملی و اجرایی،توسعه بکارگیری مفاهیم بازاریابی از جمله راهبرد توزیع را در سازمانهای ایرانی نمایش دهد.
Machine summary:
"(1)- Economic distrubution channel theory فرآیند(تحویل/ارائه)خدمت:تحویل و یا ارائه خدمت به مشتری است،نظیر بروزرسانی نرم افزارها،تعمیرات و تعویض قطعات حال هریک از عوامل مطرح شده در ادبیات نظری تشریح میشود: 2-1 عوامل مرتبط با محصول بر اساس تحلیل مقالهای که خود به جمعآوری نظرات مختلف در مورد کانال توزیع پرداخته است این عامل مبتنی بر دو معیار زیر تبیین میشود (2005,Nordin) : 2-1-1 درجه نیاز مشتری به اطلاعات جهت استفاده از محصول1 این گزینه به پیچیدگی محصول اشاره دارد.
همچنین عکس این موضوع نیز در مورد بازارهای همگن مصرفکنندگان مورد توجه قرار گرفته است،به این معنی که شرکتهایی که محصولات مصرفی ارائه میکنند،به دلیل فراوانی زیاد و حجم کم درخواستها، غالبا از کانالهای غیر مستقیم برای توزیع محصولات و خدمات خود استفاده کردهاند.
با نگاهی دوباره به فرآیند توزیع میتوان شش وظیفه مهم توزیع را در توزیع زیرساخت مخابراتی چنین بیان نمود: *اطلاعات:جمعآوری و انتشار تحقیقات بازار *ترفیع:تهیه پیشنهادهای در راستای ارتباطات و توسعه آنها *ارتباطات:ارتباط با خریداران بالقوه *تطبیق و مذاکرات:انطباق دادن پیشنهادها با نیازهای مشتریان و توافق بر سر موضوعاتی نظیر قیمت *تأمین مالی:تهیه و صرف منابع پولی برای پوشش هزینههای کانال توزیع *پذیرش ریسک:شناخت ریسکهای توزیع و مدیریت آنها لازم به توضیح است که وظیفه توزیع فیزیکی که به انتقال و ذخیرهسازی کالاها اشاره دارد،به دلیل ماهیت خدمتی بودن سرویسهای زیرساختی مخابرات،در فرآیند توزیع آن موضوعیت ندارد.
جدول 6:میران جذابیت کانالهای توزیع را برای برخی از خدمات بررسی شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) -نتیجهگیری با توجه به کمبود راهکارهای عملی جهت تدوین راهبردی بازاریابی از جمله راهبرد توزیع به عنوان یکی از چهار آمیخته اصلی بازاریابی،و فقدان مطالعات بازاریابی در سازمانهای دولتی از جمله در صنعت مخابرات ایران،پژوهشی در مورد مدیریت بازاریابی در شرتهای مخابراتی انجام شد."