Abstract:
عادل شیرالی،نویسنده کتاب صابئین راستین است که این کتاب،در سال جاری توسط انتشارات بصیرت برای نخستینبار به چاپ رسیده است.این گفتوگو فرصتی است تا از دانستههای ایشان درباره صابئین بهرهمند گردیم. گفتنی است،این گفتوگو در مکان دائرهء المعارف بزرگ اسلامی توسط حسین عباسی انجام پذیرفته است.
Machine summary:
"همچنین منطقه زندگی این دو دین و این دو قومیت باهم تفاوت دارد،حران مکانی خشک و بیآب و علف بوده که حرانیان در آن بودند،اما من در هیچ منبعی نیافتم که صابئین(مندائیان)به آنجا سفر کرده باشند،زیرا صابئین مندائی کتابی دارند به نام طومار حران گویثا است و این صحبتها در آنجا ذکر شده است و گفته شده شخصی به نام«اردوان»در آن منطقه در گذشته سفر کرده،ولی هیچ دلیل تاریخی و شاهدی برای این مطلب نمییابیم که مندائیان به آنجا رفته باشند حتا خود کتابهایشان نیز چیزی ذکر نکردهاند و شما بهتر میدانید که تعمید بهترین و مهمترین شعائر آنهاست و اگر شما تعمید را از صابئین بگیرید،هیچچیز دیگری ندارند و برای همین اینان تا بودهاند،در کنار آب جاری زندگی میکردند و دلیلی نداشتهاند که به حران بروند و خود حرانیان در بسیاری از منابع،(صابئین مندائی)را خوب میشناسند چون هم اهل علم بودند هم اهل کتاب!
شما در صفحه 01 آوردهاید که اینها در واسط بصره و در نواحی جنوبی عراق یعنی بطائح بودهاند و بطائح یعنی مردابهای عراق،منظورتان از مردابها،تالاب است!یعنی هور؟ بله تقریبا چیزی شبیه هور،چون تنها ابن ندیم این را نقل میکند،ابن الندیم در الفهرست بحثی دارد در رابطه با حرانیان با نام تابعة الحرانیة،جزء 9،و بحث دیگی دارد تحت عنوان مغتسله،و مغتسله را که نقل میکند از آنها با نام«صابئة البطائح»یاد میکند و بعد توضیح میدهد که البته ایشان اطلاع دقیقی نداشته و اطلاعات کامل و دقیق را بیرونی به ما میدهد."