Abstract:
ترسیم خطوط اولیه چنین فضایی همت گمارد.باهم میخوانیم: اطلاعات در جامعه تبدیل شود.و این همه به دست نمیآید مگر به مدد بازشناسی جایگاه و نقش تاریخی علم و نهاد روابط عمومی در جهان و سپس موقعیت ویژهء آن در ایران. ناگفته پیداست که این رویداد مهم،یعنی قرار گرفتن روابط عمومی در مسیر اصلی،اتفاق نمیافتد مگر آنکه از یک سو،مسئولان و دستاندرکاران روابط عمومی به رسالت و مسئولیت خویش به ویژه در واپسین سالهای سدهء بیستم وقوف یابند و از سوی دیگر،مدیران میانی و 2Lبالای سازمانها و موسسههای مختلف،با داشتن درک درست از کارکرد واقعی روابط عمومی،چنین فرصت و مجالی را فراهم سازند و همه اینها البته در گرو آن است که مدیریت در جامعه ما،از جان و دل،معتقد به عدم پنهان کاری و نیز ضرورت داشتن روابطی صمیمانه با مردم باشد. گفتوگوی حاضر که به صورت اختصاصی برای «هنر هشتم»با دکتر پیروز شعار غفاری استاد ایرانی علوم ارتباطات در آمریکا انجام شده است.میکوشد،دست کم به روابط عمومی خوب،یعنی چه کسی،چگونه نهادی،با چه وظایف و عملکردی:این سوالی است که تاکنون پاسخهای بسیار گرفته و در عین حال هنوز بیپاسخ است. روابط عمومی در زادگاه خود،تعاریف و چارچوبهای روشن و مشخصی دارد و با شرایط سیاسی،اجتماعی و تاریخی آن،سازگاری یافته است.اما اینجا و در کشور ما و بر بستر مناسبات تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم کهن، این علم جوان چگونه باید با خوب و بد روزگار سرکند؟ 2Lچگونه باید قد بکشد و به حضور مثبت و موثر خود در تحولات این عصر و زمانه ببالد؟ روابط عمومی در کشور ما،قبل از هر چیز باید خود را بشناسد و نقش خویش را دریابد،کارآییها و اثر بخشیهای خود را ارتقاء دهد و به عنصری برای شفاف کردن روابط اجتماعی،جلب اعتماد و باور عمومی-که متاسفانه در طول تاریخ بسیار آسیب دیده است-درست گویی و درتکاری و روانتر کردن حرکت و چرخش
Machine summary:
"هنر هشتم:یک روابط عمومی ایدهال باید دارای چه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ویژگیهایی باشد و چه هدفی را دنبال کند؟ دکتر شعار غفاری:در پاسخ به این سؤال میتوان گفت که هدف یک روابط عمومی ایدهال باید حل یک مشکل مشترک بین سازمان و مردمی که با آن سازمان سروکار دارند باشد.
وظیفهء یک مسئول روابط عمومی با تدبیر و دانا در موقع بروز مشکلات این است که مدیر سازمان را توجیه کند که مخفی کردن یا نفی مسأله حتی اگر در کوتاهمدت به نفع سازمان باشد در درازمدت لطمهء بزرگتری وارد خواهد کرد بولتها را برجسته کنند و یک سری از مسائلی که به ذهنیت مخاطب لطمه میزند نادیده بگیرند.
زیرا در نهایت خبر به صورتهای گوناگون درز خواهد کرد و باعث سلب هدف یک روابط عمومی مطلوب باید حل یک مشکل مشترک بین سازمان و مردمی باشد که با آن سازمان سروکار دارند علیرغم وارداتی بودن نهاد روابط عمومی، ضروری است که ابزارها را متناسب با نیازها و فرهنگ و اعتقادات خودمان،بومی کنیم اعتماد مردم از روزنامه خواهد شد.
رابطه بین مدیریت و روابط عمومی باید چگونه باشد؟ دکتر شعار غفاری:وظیفه یک مسئول روابط عمومی با تدبیر و دانا در موقع بروز مشکلات این است که مدیر سازمان را توجیه کند که مخفی کردن یا نفی مسأله حتی اگر در کوتاهمدت به نفع سازمان باشد در درازمدت لطمهء بزرگتری وارد خواهد کرد."