Abstract:
یکی از مهمترین مسایل جوامع شهری امروز،برقراری ارتباط و بحث اطلاعرسانی است و پس از آن مسأله زیبایی و آرامش محیط شهر است که میتواند سلامت ذهنی و روحی افراد را درپی داشته باشد.گرافیک محیطی مناسب،علاوه بر تأمین اهداف ذکر شده میتواند در بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه نیز نقش مهمی را ایفا کند.این تحقیق،نگرشی است به اهمیت گرافیک محیطی در برقراری ارتباط بهتر و سریعتر در جوامع شهری،خصوصا در شهر تهران،به عنوان پایتخت و یکی از بزرگترین شهرهای جهان که روزبهروز از تمام جهات گستردهتر میشود.
Machine summary:
"واژههای کلیدی گرافیک محیطی-تبلیغات تجاری-تبلیغات فرهنگی-تابلوها-علایم راهنمایی و رانندگی-تابلوهای معرف کاربری تهران-ارتباطات بصری-ارتباطات-اطلاعرسانی-مبلمان شهری چگونگی روش تحقیق: این تحقیق با استفاده از مطالعه کتابها و نشریههای گوناگون در این زمینه و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها و نتیجهگیری از آنها تهیه و تدوین شده است.
کار یک طراح گرافیک محیطی به صورتیکه به وسیله مؤسسات بینالمللی ذیربط تعریف شده، عبارت است از: *تهیه طرحها و سیستمهای علایم خاص و سایر شکلهای ارتباط بصری در محیط ساخته شده یا طبیعی *این طرحها در درجه اول،برای«دیدن» ساخته میشوند تا برای«خواندن»بنابراین در طراحی آن باید از عوامل و عناصر تصویری گیرا و جلب توجهکننده استفاده کرد.
مصاحبه با گروههای مختلف در راستای بررسی گرافیک محیطی تهران و تأثیرات فرهنگی آن،مصاحبههای متعددی با گروههای مختلف به شرح زیر انجام شد: *نظرات کارشناسان گرافیک *نظرات دستاندرکاران ساخت و نصب تابلو *نظرات تعدادی بیش از 0051 نفر از شهروندان تهران نظرات کارشناسان گرافیک پس از مطالعه و جمعآوری نظرات چند تن از افراد،با طرح 11 پرسش در قالب پرسشنامه نمونه،پاسخهای زیر حاصل شد: پرسشهای مربوط به متخصصان و کارشناسان 1-گرافیک محیطی تا چهاندازه میتواند در گسترش فرهنگ اجتماع شهری تأثیر داشته باشد؟ ج-از میان اهدافی که گرافیک محیطی مد نظر دارد،هدفهای کاربردی از بقیه مهمتر و در حقیقت در اولویت قرار دارد که البته بعد از دست یابی به اهداف گوناگون کاربردی خود،باید فرهنگساز نیز باشد و اگر گرافیک محیطی در شهری با اصولی صحیح و متناسب انجام شده باشد تا حدود بسیار زیادی میتواند در گسترش فرهنگ اجتماع شهری تاثیر داشته باشد.
8-رنگ در تابلوها براساس چه ضوابطی باید انتخاب و اجرا شود و آیا تابلوهای فعلی تاثیر لازم از نظر رنگ را روی شهروندان میگذارند؟ ج-رنگ،نقش مهمی در یک طرح دارد که نخستین وظیفه آن جلب توجه مخاطب است و در مرحله بعدی نقش مکمل عناصر تصویری دیگر برای موفقیت در ارسال پیام را ایفا میکند."