Abstract:
خلاقیت موهبتی الهی است و هر فردی برخوردار از حد معینی از این موهبت است. تحقق
و ظهور خلاقیت مستلزم وجود بستری مناسب است. گسترش این توانایی که برای جامعه به
منزلة بقاست از طریق برنامهریزی آموزشی، و تدریس و تربیت مناسب و صحیح امکانپذیر
است. معلمان به عنوان یکی از مهمترین عناصر تعلیم و تربیت، در پرورش خلاقیت نقش
کلیدی دارند. نگرش معلمان به خلاقیت، میزان شناخت آنها از این امر، و نوع نگرش و
نحوة تدریس آنان تأثیر مستقیمی بر غنیسازی محیط کلاسی برای رشد خلاقیت
دانشآموزان دارد. لذا لازم است معلمان آموزش داده شوند تا نگرش و مهارتهای لازم
را برای رشد تواناییهای خلاق دانشآموزان کسب نمایند.
بهمنظور مطالعة چگونگی آموزش خلاقیت در دورة ابتدایی، در این پژوهش 120 آموزگار
(60 نفر گروه آزمایشی و 60 نفر گروه گواه) شرکت داشتند. گروه آزمایشی در برنامة
آموزش خلاقیت شرکت داده شدند تا بتوان تأثیر برنامه و الگوی آموزشی را بر دانش،
نگرش و مهارت آنان بررسی کرد. نتایج بهدست آمده بیانگر تأثیر مثبت دورة آموزشی
بود. نتایج از طریق آزمون T بررسی شد و نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه
تفاوت معنیداری وجود دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، پیشنهادهایی برای رشد
خلاقیت دانشآموزان ارائه شده است.
Machine summary:
"نگرش معلمان به خلاقیت، میزان شناخت آنها از این امر، و نوع نگرش و نحوة تدریس آنان تأثیر مستقیمی بر غنیسازی محیط کلاسی برای رشد خلاقیت دانشآموزان دارد.
تحقیقات نشان داده است که معلمان عموما، به سبب نداشتن شناخت نسبت به خلاقیت، در تشخیص دانشآموزان خلاق موفق نیستند (تورنس[1]،1965؛ رنزولی[2]، 1993)، دانشآموزان خلاق را کمتر مورد توجه، تشویق و تأیید قرار میدهند (گینز وجکسون[3]، 1962؛ گالاگر4، 1985)، نگرش مناسبی نسبت به خلاقیت نشان نمیدهند (حسینی، 1376), و از روشهای تدریس خلاق بهره نمیگیرند (کروپلی5, 2001؛ مللو6, 1996).
با آموزشهای مناسب میتوان آگاهی معلمان را نسبت به خلاقیت افزایش داده و در آنها نگرش مثبتی نسبت به این مقوله ایجاد نمود و مهارت تدریس خلاق را در آنان بهوجود آورد.
(بودو7؛ 1358) __________________________ 1- Torrance 2- Renzulli 3- Gatzeles 4- Jackson 5-Croply 6- Mellow 7- Bodou نتایج تحقیقهای انجام شده بیانگر آن است که معلمان خلاق، شاگردان خلاقتری پرورش میدهند.
گالاگر (1985) از گروهی از معلمان میخواهد فرض کنند خلاقیت ویژگی بالایی است و اگر بتوانید آن را نابود سازید، چگونه این کار را انجام میدهید؟ معلمان پیشنهادهای زیادی را ارائه نمودند که از جملة آنها شیوههای تدریس خود آنان بود.
__________________________ 1- Fryer & Collinges 2- Sternberg 3- James 4- Asmus فرضیهها 1- برنامة آموزش خلاقیت, منجر به افزایش مهارت تدریس خلاق در معلمان میگردد.
همانطور که در جدول مشاهده میشود، T پیشآزمونها (0/11=T) کوچکتر از T جدول آماری است و تفاوت معنادار نیست که نشان میدهد بین دو گروه در عامل مهارت تفاوتی در ابتدا نبوده است؛ اما در آزمون نهایی، T بهدست آمده (3/2=T) از T جدول آماری بزرگتر است که نشان دهندة تأثیر دوره در گروه آزمایش است."