Abstract:
پیشنهاد برگزاری نشست مشترک میان مدیران مسؤول مطبوعات و مدیران کل روابط عمومی وزارتخانهها و سازمانها در مجمع مدیران کل روابط عمومی وزارتخانهها مطرح شد.یکی از دلایل ایجایی این نشست،این بود که درک متقابل بین مطبوعات و روابط عمومیها که منجر به همگرایی و همکاریهای بیشتری میشود،تاکنون وجود نداشته است.این فقدان درک مشترک از مقولهء کار خبری و اطلاعرسانی سبب شده است تا برخی از اصحاب و روزنامهنگاران نسبت به همکاری خود با دستگاههای دولتی دچار تردید شوند و بعضا این عدم همکاریها منجر به نوعی تلقی منفی نسبت به یک دستگاه بشود که در نهایت این چالش به نفع نیست و میتواند برای مسؤولین مشکلساز شود.از سوی دیگر میتواند در روند فعالیت دستگاههای دولتی خلل ایجاد کند.پیرامون این مسأله،گزارشی از سخنرانی معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی در نشست یاد شده تهیه شده است که باهم میخوانیم:
Machine summary:
"این فقدان درک مشترک از مقولهء کار خبری و اطلاعرسانی سبب شده است تا برخی از اصحاب و روزنامهنگاران نسبت به همکاری خود با دستگاههای دولتی دچار تردید شوند و بعضا این عدم همکاریها منجر به نوعی تلقی منفی نسبت به یک دستگاه بشود که در نهایت این چالش به نفع نیست و میتواند برای مسؤولین مشکلساز شود.
البته خود روابط عمومیها نیز از حیث انجام کار تخصصی دچار فقدان نیروی کارشناسی کارآمد و آموزش دیده هستند و کم کاری آنها نمیتواند عرصهء مورد نیاز رسانهها را برای در اختیار قرار دادن و اخبار و اطلاعات به مردم فراهم کند.
از نکات مور بحث دیگر است که نگاه دستگاههای دولتی به رسانهها نه به عنوان یک جریان سالم اطلاعرسانی و حتی نقاد که میتواند موارد خطا و نا رسایی سازمانها را ببیند و مورد پرسش قرار دهد و با پرسش کنکاش،نواقص و سهلانگاریها را جست و جو کنند و به اطلاع مردم برسانند،بلکه با نگاهی تحقیرآمیز و به عنوان ابزار تبلیغاتی و در اختیار دولت نگریسته میشوند و انتظار دارند مطالب مندرج در نشریات در جهت مثبت و با تأیید سیاستهای دستگاه و همراه با تعریف و تمجید باشد که این فرضیه از اساس اشتباه است.
با توجه به همزمانی تبیین برنامه چهارم توسعه که باید دیدگاههای روابط عمومیها را نیز در آن مورد اهتمام قرار داد،ویژگیهای روابط عمومی توسعه در این بخش مطرح میشود تا با شناخت و آگاهی کاملتری،آیندهای روشن را برای رسانهها و روابط عمومیها شاهد باشیم."