Abstract:
نظام آموزشی نوپای دورههای کارشناسی ارشد گروه آموزشی هنر در دههء اخیر بهطور طبیعی با مشکلاتی درگیر است.بسیاری از این مشکلات نیاز به بازنگری مجدد دارد به گونهای که اکثر این مشکلات با یک برنامهریزی نهچندان پیچیده قابل حل میباشد.مشکلات مشترک دانشجویان دانشکدههای هنری میتواند به شرح زیر باشد: 1-تکرار مجدد دروس و کارگاههای دورهء کارشناسی. 2-حضور مجدد اساتید دورهء کارشناسی جهت تدریس و تعلیم. 3-کمتر شدن تعداد واحدهای دورهء کارشناسی ارشد و بالطبع حضور کمتر دانشجو در دانشگاه. از آنجایی که رشتههای هنری-خصوصا هنرهای تجسمی،دائما در حالتحول و دستخوش گستردگی هستند،این موضوع ایجاب میکند که به دورههای تکمیلی با دیدی تخصصیتر نگاه شود. برنامهریزان درسهای تکمیلی باید به مسئله زمان عنایتی خاص داشته باشند و این یک اشتباه است که ارزشهای زمانی واحدهای دورهء یاد شده همان مدت زمان دورهء کارشناسی باشد.همانطوریکه قبلا هم ذکر شد در صورت یکسان بودن دورههای کارشناسی ارشد و یا حتی دکترای تخصصی وضعیت تحصیلی نیمهوقت را در ذهن دانشجو ایجاد میکند و بطور ناخودآگاه باعث میشود که تحصیل جدی گرفته نشود. طرح تماموقت شدن دورهء تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد رشتههای هنری باید بگونهای تنظیم و تدوین شود که دانشجو بیشتر وقت خود را در کارگاههای تخصصی با امکانات متناسب سپری کند. بطور خلاصه مسئولین و برنامهریزان رشتههای هنری باید به گونهای برنامهها را تدوین کنند که با آخرین پیشرفتها منطبق بوده و امکانات تکنیکی مناسب به کار گرفته شود و خطوط اصلی آموزش دورهء تکمیلی را مورد بازنگری قرار دهند. 1-هدایت دانشجو در انتخاب موضوعی مشخص برای کار عملی و نظری. 2-ایجاد رابطهء میان کار عملی و نظری و در یک راستا قرار دادن آنها از همان ابتدا. 3-امتناع از دروس نظری تکراری و کارگاههای عمومی و پرداختن به کار کارگاهی تخصصی بهویژه تحقیق موضوعی. 4-بکارگیری دانشجو بهطور تماموقت،در طول دوره و فراهم کردن فضایی برای تجربه بیشتر و ایجادء تماس مداوم بین استاد و دانشجو. 5-جایگزین نمودن سمینارهای هفتگی بهجای واحدهای تکراری دروس نظری.
Machine summary:
"طرح تماموقت شدن دورهء تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد رشتههای هنری باید بگونهای تنظیم و تدوین شود که دانشجو بیشتر وقت خود را در کارگاههای تخصصی با امکانات متناسب سپری کند.
بطور خلاصه مسئولین و برنامهریزان رشتههای هنری باید به گونهای برنامهها را تدوین کنند که با آخرین پیشرفتها منطبق بوده و امکانات تکنیکی مناسب به کار گرفته شود و خطوط اصلی آموزش دورهء تکمیلی را مورد بازنگری قرار دهند.
طرح عملی تماموقت شدن باید به گونهای تنظیم و تدوین شود که دانشجو تمام وقت خود را در کارگاههای تخصصی و کتابخانه با امکانات مناسب سپری کند.
در پایان نظرها و پیشنهادهای خود را برای بازنگری و برنامهریزی آموزشی دورهء کارشناسی ارشد به اختصار بازگو میکنم: 1-هدایت دانشجو در انتخاب موضوعی مشخص و هماهنگ با کار عملی و نظری در همان ابتدای تحصیل و در یک راستا قرار دادن کار عملی و نظری."