Abstract:
گفتوگوی زیر،خلاصهای از مصاحبهی مفصلتری است با چهار تن از طراحان گرافیک کشور که توسط گفتوگوکننده در اختیار مجلهی رشد آموزش هنر قرار گرفته است.این طراحان علاوه بر سالها سابقهی تدریس و تألیف در گرایشهای گوناگون رشتهی گرافیک در دانشگاههای کشور،نمایشگاههای فردی و گروهی نیز در داخل و خارج از کشور داشتهاند.
Machine summary:
"گفتوگو دیزاین و آموزش طراحی گرافیک در گفتوگو با: ابراهیم حقیقی،مصطفی اسدالهی،مصطفی اوجی،امر اله فرهادی *گفتوگو از:فرشاد رستمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *رشتهی گرافیک دیزاین که ما در ایران آن را به نام ارتباط تصویری میشناسیم،در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است و خیل عظیمی از جوانان جذب این رشته شدهاند.
*چه انتظاری از یک آموزشگاه،اعم از دانشگاه، مدارس دولتی یا غیر انتفاعی،در رابطه با آموزش گرافیک دیزاین وجود دارد؟فارغ التحصیلان این رشته از نظر شما چه ویژگیها و تواناییهایی باید داشته باشند؟ اوجی:برای ورود به دانشگاه،دانشجو باید تعدادی دروس پایهی هنرهای تجسمی را بگذراند که شامل بخش ناچیز و بیاهمیتی از طراحی و دروس پایهای مثل تاریخ هنر است.
*به نظر شما این مؤسسات در پرورش متخصصین این رشته موفق بودهاند؟ اسدالهی:اگر دانشجویی برای رشتهی گرافیک- ارتباط تصویری-به دانشگاه میآید،چه میخواهد بیاموزد؟دانشگاه ملزم است او را هنرمند بار بیاورد!
به نظر شما این بیتوجهی ناشی از چه عواملی است؟ حقیقی:تربیت کردن اشخاصی که فکر کردن را یاد بگیرند و تنها به آنها صورت مسئله داده شود و آنها بتوانند در حیطهی گرافیک راهکاری برایش بیابند،کشف کنند و یا نوآوری کنند،ایدهی جالبی است.
با این تعاریف میتوان گفت که حتی خطاطی هم نوعی drawing و کاملا فردی است و زمانی میتواند به دیزاین تبدیل شود که کاربردی برای آن مدنظر باشد؛ طوری که خودش را در خدمت یک هدف دیگر که همان دیزاین است،قرار بدهد."