Abstract:
از زمانی که یک سفارشدهندهء آگهی تصمیم بگیرد برای کالا یا خدمتی تبلیغ نماید تا زمانی که پیام تبلیغاتی موردنظر،«مخاطب»را به«خریدار»و «مصرفکننده»تبدیل کند،روندی بسیار پیچیده و مهم طی میشود. ساخت یک پیام تبلیغاتی نیازمند دقت فراوان و رعایت نکاتی ریز اما مهم در تمامی مراحل،از طراحی تا اجراست.به نظر میرسد به همان اندازه که مطالعه و تحقیق برای شناخت ویژگیهای مخاطب ضروری است، شناخت و نظارت دقیق بر مراحل مختلف ساخت یک آگهی تبلیغاتی نیز اهمیت دارد. مطلبی که پیش رو دارید،مقالهای است آموزشی که به منظور آشنایی روزنامهنگاران و دستاندرکارن امور تبلیغات با مراحل مختلف طراحی و تولید پیام تبلیغاتی،از مجلهء«آموزش روزنامهنگاری امروز»انتخاب و ترجمه شده است. ذکر این توضیح نیز ضروری است که برخی مفاهیم و موضوعات مورد استفاده در این مطلب،صرفا با فرهنگ حاکم بر اقتصاد بازار همخوانی دارد،اما نکات بسیار قابل توجهی نیز برای ارتباط گران ایرانی-اعم از روزنامهنگاران،مدیران تبلیغاتی، طراحان،گرافیستها و مسؤولان روابط عمومی-در آن وجود دارد که امیدواریم مورد استفاده واقع شود.
Machine summary:
"در اینجا سؤالاتی مطرح میشود که به شما در جمعآوری اطلاعات مربوط به کالا، خدمات یا ایده کمک میکند: *محصول از چه چیزی ساخته شده است؟(جنس آن چیست؟) *استحکام آن چقدر است؟ *چهکار میکند؟ *قابلیت رقابت آن با محصولات مشابه چگونه است؟ *چگونه میتوان آن را از سایرین تشخیص داد؟ *چه قیمتی دارد؟ سپس شما میتوانید با طرح سؤالاتی دیگر،به نکات دیگری که مورد نیازتان است دست یابید: *چهکسی قرار است محصول را بخرد و چهکسی بر تصمیم خریدار تأثیرگذار است؟ *مصرفکنندگان محصول موردنظر مردان هستند یا زنان؟یا هردو؟ *چهگروههای سنی از آن استفاده میکنند؟ *آیا میزان درآمد در مقدار مصرف آن دخالت دارد؟ *آیا نوع اشتغال فرد در مصرف آن مؤثر است؟ *چهکسی در خرید تأثیرگذار است؟ *دیگر خصوصیاتی که معرف بهترین خریداران احتمالی کالاست،چیست؟ 01 نیاز اساسی علاوه بر آنچه ذکر شد،نیازهای اساسی دیگری نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.
مشخصات تجاری *نام تجاری،آدرس،تلفن،ساعت کار و دستور العملهای استفاده از کالا را ارائه (به تصویر صفحه مراجعه شود) اندازهء حروف(فونت) استفاده از انواع فونتها تازه برای حروف استفاده شده در آگهی،تنها تغییری است که در این طرح نسبت به مرحله قبل به چشم میخورد.
توجه به اصول طراحی-که در ادامه آمده است-میتواند شما را به خلق آگهیهای چشمنواز و جذاب،رهنمون سازد: توازن هنگامی که عناصر آگهی در جای خود و در ارتباط با مرکز دید آگهی-که الزاما به معنای مرکز کار نیست-قرار گرفتند، نسبت به برقراری توازن طرح اقدام کنید."