Abstract:
شناخت ترجیحات یادگیری دانشجویان در درس زبان انگلیسی،بهویژه از سوی اساتید مربوط و نزدیک کردن آموزش به این ترجیحات،میتواند بازده بیشتر یادگیری را سبب شود.بر این اساس، تحقیق حاضر هدف اساسی خود را مطالعه ترجیحات یادگیری دانشجویان و اساتید درس زبان انگلیسی قرار داده است.بدینخاطر،ترجیحات یادگیری 215 دانشجوی ورودی دانشگاه شاهد،و نیز نظر 21 استاد درس زبان انگلیسی در اینباره مورد بررسی قرار گرفته است.اطلاعات به دست آمده به منظور مقایسه ترجیحات مورد اشاره دانشجویان و اساتید مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که در برخی موارد بین دو نظر هماهنگی و در برخی موارد ناهماهنگی وجود دارد. به عنوان نمونه،در مورد الگوی کار گروهی در کلاس،اختصاصی وقت به انجام تکالیف،و روش یادگیری لغات جدید،در بین دو گروه هماهنگی وجود داشت.اما در مورد سبکها و روش یادگیری، رسانههای مورد علاقه دانشجویان،فعالیتهای کلاسی و نحوه ارزشیابی،تفاوتهای معناداری بین دو گروه مشاهده شده است.
Machine summary:
"با توجه به مقایسه آماری نسبتها و مقدار z محاسبه شده (z-0/99) در سطح معناداری 0/50 و کوچکتر بودن مقدار آن از z مبین (1/69)در اینجا نیز فرض صفر تأیید میشود؛به این معنا که در این مورد هیچ گونه تفاوت معناداری بین نظر دانشجویان و اساتید وجود ندارد که خود حکایت از همانگی و آگاهی استادان نسبت به ترجیح یادگیری دانشجویان در مورد قالب گروهی کار در کلاس دارد.
3. در سؤال سوم از دانشجویان سؤال شد که آیا مایل به انجام تکالیف در بیرون از کلاس هستند؟از استادان نیز سؤال شد که آیا دانشجویانشان مایل به انجام تکالیف در بیرون از کلاس هستند؟نگاهی به جدول 3 جوابها را نشان میدهد: همان طور که ملاحظه میشود 0/29 از پاسخهای دانشجویان و 0/59 پاسخهای استادان به این سؤال مثبت بود و در مقایسه آماری نسبتها با توجه به مقدار z محاسبه شده (z-0/58) فرض صفر تأیید میشود که به معنای آگاهی اساتید از رضایت و تمایل دانشجویان به انجام تکالیف خارج از کلاس است.
گزینه بعدی که«بعدا،به طور خصوصی»بود مورد تأیید 0/66 استادان بود در جدول 9:تصحیح تکالیف (به تصویر صفحه مراجعه شود) حالی که فقط 0/14 دانشجویان به آن پاسخ مثبت دادند و در مقایسه آماری دو نسبت با توجه به مقدار Z محاسبهشده (Z-2/23) تفاوت معناداری بین نظر استادان و دانشجویان در مورد اصلاح اشتباهات به طور خصوصی وجود داشت."