Abstract:
کشف رابطهی نظاممندی عالم و مساله معاد که در بخش اول کتاب دوم دبیرستان و در 9 درس اول آمده است ضرورت بحث معاد و جاودانگی انسان را توجیه میکند.توضیح نظاممندی عالم و عجز انسان در کشف این نظاممندی طبیعی و مادی،باور مراحل بعدی غیر مادی (برزخ-قیامت)را راحتتر مینماید.این مقالهی کوتاه به توضیح اجمالی روابط نه درس مذکور میپردازد که البته این ارتباط کلی در پایان تدریس 9 درس و بعد از توضیح و کشف دانشآموزان ارائه میشود.
Machine summary:
"آنچه باعث میشود اساسا علم[منظومه معرفتی]میسر شود و انسان بتواند مجموعه گزارههایی داشته باشد که در کنار هم علم خاصی را به وجود آورد،این است که در همهی بخشهای جهان که انسان شناخته،ضوابط مستمر و مداومی بر هر مجموعه حاکم است.
اما سؤال دیگر این که:آیا انسان همین مجموعهای را که در دسترس اوست، کاملا شناخته است؟یک تمرکز حداقلی بر زمین،علوم و کشفیات مربوط به آن کافی است تا به ما نشان دهد،کشفیات تازه و نوبهنو همه روزه اثبات میکنند،در همهی آنچه که در دسترس ما هم قرار کرفته است،علم بشر محدود است.
و البته چون عقل و علوم بشری خود حکم به عجز و ناتوانی میکنند،نیازمند منبعی دیگر برای توضیح جهان و هدف آن هستند که در آن،کل جهان و نه بخشی از آن و همچنین هدف همهی اجزاء،همکاریها و هماهنگی آنها و در یک کلمه،غایت همهی اهداف جزئی را تبیین کند و آن علمی است که خالق بهطور مستقیم در آن جهان را توضیح داده است.
رشد انسان پرورش عوامل (غرس) رفع موانع خداجویی گرایش به خوبیها و زیباییها عقل نفس لوامه شیطان غفلت جهل نفس اماره فطرت-(امکان بینهایت شدن) نکتهی مهم در توضیح این بحث آن است که اصل بر خداجویی و گرایش به خوبیهاست.
هرچه بیشتر برطبق نظام(عدل)و هدف خویش(حکمت)عمل کرده باشد،یعنی هر وظیفهای را که باید،انجام داده و هرچه را که نباید،انجام نداده باشد به هدف وجود خویش نزدیکتر شده است،بنابراین تجربهی خوشایندتر و بهتری خواهد داشت.
در حقیقت، قیامت آشکار شدن دادگاه درونی انسان است و هولناکی آن به سبب هولناکی درون خود اوست دارد،بسیار آگاهتر،شنواتر و بیناتر از دنیا خواهد بود."