Abstract:
مدل پیشنهادی از نظر متخصصان و مدیران و اساتید با ضریب اعتبار 94/4،کاملا مناسب میباشد و کاربرد آنها را در ارزشیابی عملکرد اساتید مورد تاکید قرار دادهاند.اساتید به عنوان یکی از عناصر اصلی تعلیم و تربیت در نظام آموزش کشور محسوب میگردند و بمنظور،بکارگیری سعی و تلاش خود،برای انجام عملکردی که از آنان انتظار میرود،نیاز به شرایط مناسبی دارند،یکی از این شرایط ادراک آنها از وضعیت خود میباشد آنها باید احساس کنند که تلاشهایشان در تحقق اهداف سازمانی باارزش است و پیامدهای ارزشمندی به دنبال دارد از این جهت ارزشیابی عملکرد و اتخاذ تدابیر ارزنده در روند بهبود انگیزش آنان در راستای دستیابی به یک محیط پویا و بالنده بمنظور ارتقاء کیفیت و بهبود تعلیم و تربیت دانشآموزانی که مدیران و آیندهسازان کشور هستند ضروری میباشد. این مقاله به ارایه یک مدل در خصوص ارزشیابی عملکرد اساتید و مولفههای ارزشیابی و نقش طرحهای بدیع در مراکز آموزش اختصاص دارد ابتدا ضرورت اهداف،اهمیت و نقش شاخصها و مبانی نظری و مؤلفههای ارزشیابی تبیین شده است و سپس جزییات مؤلفههای ارزشیابی شامل مؤلفههای مربوط به عملکرد حرفهای،رفتار شغلی،رفتار اخلاقی،اجرای ارزشیابی، شاخصهای عملکردی،رضایت شغلی،قلمرو طرحهای بدیع جهت افزایش کیفیت و اجرای صحیح ارزشیابی،طرح رشد حرفهای،کمیته برنامهریزی و بازنگری ارزشیابی و فرآیند و برونداد ارزشیابی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است،در ادامه با تجزیه و تحلیل دادهها،ترتیب ورود و سهم هریک از عوامل ارزشیابی با استفاده از معادله ریاضی جهت استخراج مدل،و تعیین چهارچوب ادراکی مدل تبیین گردیده نتایج آماری دادههای توصیفی و استنباطی حاکی از تناسب
Machine summary:
"مدل جدید ارزشیابی برای اساتیدی که استانداردهای خوب آموزشی را برآوردهاند و برای ادامه و پیشرفت خویش نیاز به پشتیبابی دارند،فرآیندهای متفاوتی را ارایه میدهند و اساتید جدید و اساتید رسمی دارای مشکل را جهت دستیابی با شایستگیهای لازم مورد تأکید قرار میدهند و داده و ایجاد یک محیط یادگیری در هرمرکز آموزش و بین اساتید را مورد تأکید قرار میدهند و فرصتهای فراوانی با در نظر گرفتن پیچیدگیهای آموزش جهت یادگیری و رشد حرفهای، سطح تبادل نظر درباره راههای توسعه دانش را بین مدیران و اساتید افزایش داده و ارتباط بین آموزش خوب و پیشرفت دانشآموزان را مشخص مینماید و در برابر عملکردهای مطلوب و مسیر رشد و پیشرفت و ارتقاء اساتید پرتلاش را فراهم نموده و دستاوردهای زیر در امر تعلیم و تربیت را به ارمغان میآورد: 1-بهتر کردن عملکرد شغلی کارکنان با یاری دادن به آنان برای پی بردن به تواناییهای بالقوه خویش و استفاده کامل از آنها در اجرای وظایف و مأموریتهای سازمانی."