Abstract:
تبصره ی 6 ماده واحده ی اصلاح مقررات طلاق، مصوب 1371، با روی کردپشتیبانی از حقوق زنان وبه منظور تضمین پرداخت حقوق مالی وجبران زحمات زن دردوران زندگی مشترک وضع شد، اما افزون بر آن که ابهامات و پیچیدگی هاییآن، عملا، زوجه را از دست یابیبه حقوق خود ناامید کرده، مشخص نبودن شرایط تعیین مقدارو شیوه یدریافت حقوق مالی زن مطلقه (متعه ی طلاق) نیز موجب پراکندگی آرای قضات شده است. دراین پژوهش، آیات و روایات متعهالطلاق، درچهارچوب اهداف ومقاصد کلان شرع واصول وقواعد راه بردی حاکم بر سامانه ی قانون گذاری اسلامی، که منجربه پشتیبانی های مالیویژه اززنان شده است، بررسی شد. پس از بررسی دلایل، می توان نتیجه گرفت که اگررفع اتهام و تالیف قلوب علت حکم متعه باشد، به تنقیح مناط، تنها در فرضی که طلاق از سوی زوجه باشد، نفی استحقاق متعه برای او منطقی است، اما در غیراین مورد، با توجه به فلسفه ی متعه، حکم به پرداخت متعه برای همه ی اقسام زنان مطلقه مناسب تر است. درمورد ملاک تعیین مقدارمتعه ی طلاق،برای مطلقات غیرمدخوله ی غیرمفروضه، شئونات زوجه، و برای مطلقات مدخوله ی مفروضه، وضعیت مالی زوج ملاک عمل قرار می گیرد.
Machine summary:
متعۀ الطلاق زهره کاظمی ٭ کارشناس ارشد مطالعات زنان ، دانشگاه تربیت مدرس دکتر عزت السادات میرخانی استادیار گروه مطالعات زنان ، دانشگاه تربیت مدرس چکیده تبصره ی ۶ ماده واحده ی اصلاح مقررات طلاق ، مصوب ۱۳۷۱، با روی کرد پشتیبانی از حقـوق زنـان و به منظور تضمین پرداخت حقوق مالی و جبران زحمات زن در دوران زندگی مشترک وضع شـد، امـا افزون بر آن که ابهامات و پیچیدگی هایی آن ، عملاً، زوجه را از دست یـابی بـه حقـوق خـود ناامیـد کرده ، مشخص نبودن شرایط تعیین مقدار و شیوه ی دریافت حقوق مالی زن مطلقـه (متع ه ی طـلاق ) نیز موجب پراکندگی آرای قضات شده است .
(صـادقی ۱۴۰۵ق :۱۱۱–۱۱۳) و در پرداخت متاع ، مطلقات مدخوله از مطلقات غیرمدخوله سزاوارتر است ؛ آن جا کـه می فرماید: «و چه گونه آن را بازمی ستانید، با این که از یک دیگر کـام گرفتـه ایـد، و آن ها [با عقد ازدواج ] از شما پیمان محکمی گرفته اند؟» (هم آن :۱۷۳–۱۷۴) روایات شیعه آ– روایاتی که به طور مطلق و بدون اشاره به قیدی خاص ، به متعه ی طلاق بـرای مطلقه حکم کرده است ، مانند: «eK ‘م ۤ„ Kـْژ–„ ɋٴ_„» (حـر العـاملی ۱۳۹۸ق ، جـزء ۵۴:۱۵؛ طوسـی ۱۴۱۳ق :۲۸۱؛ طبرسی ۱۴۱۱ق ، جزء :۸۸–۹۱) و روایت محمدبن مسلم که امام باقرع در مورد مردی که می خواهد همسرش را طلاق دهد فرمود: «›’م ۤ‡ع ۷ف eG ›ژ–۸‡ع » (حـر العـاملی ۱۳۹۸ق ، جـزء .