Abstract:
پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستیشناسی،معرفتشناسی و ارزششناسی،در داستانهای کودکان انجام شده است.نمونهی مورد بررسی 41 داستان برگزیدهی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است.تحلیل این آثار نشان داد که از میان مفاهیم فلسفی مطرح شده در داستانهای برگزیده،49%به حوزهی هستیشناسی،39%به حوزهی ارزششناسی و 12%به حوزهی معرفتشناسی اختصاص داشته است.یافتههای کلی پژوهش در ارتباط با نحوهی پرداختن به مفاهیم نشان میدهد که در هیچ یک از حوزهها،پرداختن به مفاهیم طرح شده در داستانهای برگزیده از سوی نویسندگان ادبیات داستانی به گونهای نبوده است که برانگیزندهی قدرت تفکر و تأمل در مخاطبان خود باشد.
Machine summary:
"یافتههای کلی پژوهش در ارتباط با نحوهی پرداختن به مفاهیم نشان میدهد که در هیچ یک از حوزهها،پرداختن به مفاهیم طرح شده در داستانهای برگزیده از سوی نویسندگان ادبیات داستانی به گونهای نبوده است که برانگیزندهی قدرت تفکر و تأمل در مخاطبان خود باشد.
جدول 2:جدول توزیع فراوانی و نسبت چگونگی رابطه انسان با خداوند در گروههای سنی مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای پژوهش نشان میدهد که عبادت(نماز،روزه،ذکر و تسبیح)بیش از مقولههای دیگر و به نسبتهای متفاوت در تمام گروههای سنی در داستانهای برگزیده مطرح بوده است.
نمودار 3:نمودار مقایسهای نسبت توجه به منابع کسب معرفت در گروههای سنی مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای پژوهش در مقولهی کسب معرفت در کتابهای برگزیده نشان میدهد که دعوت به حسگرایی به عنوان منبعی برای کسب معرفت به نسبتهای مختلف در تمام گروههای سنی،از سوی نویسندگان کتابهای برگزیده مطرح بوده است.
یافتههای کلی پژوهش حاصل از تحلیل چهل و یک اثر برگزیده داستانی در سه حوزهی مورد بررسی نشان میدهد که پرداختن به هستی با 94%بیشتر از حوزههای دیگر در داستانهای برگزیدهی کودکان مورد توجه داستاننویسان بوده است.
نقد و بررسی یافتهها در حوزهی معرفتشناسی یافتههای پژوهش نشان داد که نویسندگان ادبیات داستانی،در ارائهی روشهایی برای کسب معرفت و معرفی منابع دستیابی به معرفت،به ویژگیهای سنی مخاطبان خود پایبند هستند و فرض آنها این است که کودکان در سنین پایین از توانایی درک کمتری نسبت به کودکان سنین بالاتر برخوردار هستند."