Abstract:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در میان دانشآموزان ابتدایی در شهر تهران انجم شده است.روش:در این پژوهش 1407 دانشآموزان مقطع ابتدایی در پایههای تحصیلی اول تا پنجم،با روش نمونهگیری خوشهای از مناطق مختلف شهر تهران،انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیر اختلالات رفتاری در این پژوهش،سیاهه رفتار کودک آخن باخ-فرم معلم بود که دارای 11 خرده مقیاس است.یافته ها:نتایج پژوهش نشان داده است که میزان شیوع اختلالات رفتاری براساس طبقهبندی بالینی در مقیاس نظام مبتنی بر 20/3 درصد در طبقه بالینی و 5/8 درصد در طبقه مرزی است.در طبقه بالینی،بیشترین فراوانی به اختلالات درونیسازی و کمترین فراوانی به اختلالات اضطرابی اختصاص دارد.در طبقهء مرزی نیز بیشترین فراوانی به افسردگی و کمتری فراوانی به مشکلات تفکر اختصاص دارد.نتیجهگیری:درصد بالایی از مشکلات رفتاری در دانشآموزان وجود دارد که نیازمند طراحی برنامههای آموزشی و مداخلات روانشناختی است.
Objective: This study investigates prevalence of children with behavioral disorders in primary schools in Tehran.
Method: 1273 students were selected randomly، and their teachers completed Child Behavior Checklists (CBCL).
Results: Results indicated that 20.3 percent of children have behavioral disorders based on clinical classification. Also 5.8 percent of students are borderline classification. The most frequent disorder in clinical classification is internalizing behavioral disorders and the least frequent disorder is anxiety. The most frequent problem in borderline group is depression and the lowest frequent problem is thinking problem.
Conclusion: The findings emphasize on the necessity of serious related interventions for these children.
Machine summary:
در ایران نیز پژوهشهای چندی برای تعیین میزان شیوع اختلالات رفتاری-هیجانی صورت گرفته است که نتایج متفاوتی به دنبال داشته است:کشکولی (9731)در پژوهشی که در استان بوشهر انجام داد، دریافت که 61/48 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی این استان دارای اختلالات رفتاری هستند.
بر این اساس هدف پژوهش حاضر،برآورد میزان شیوع اختلالات هیجانی رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران انجام شده است.
ابزار پژوهش در این پژوهش برای اندازهگیری اختلالات هیجانی-رفتاری از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخن باخ71-فرم گزارش معلم استفاده شده است.
یادداشتها (1) Council for Exceptional Children (2) Brown Percy (3) Antisocial behaviors (4) Kauffman (5) Tankersley Landrum (6) Duncan,Forness, Hartsough (7) Internalizing behavior disorders (8) Externalizing behavior disorders (9) Achenbach,Howell,Quay,Conners (01) Quay Piterson (11) Edelbrouk (21) Child behavior cheklist (31) Rescorla (41) Wics-Nelson Israel (51) Anderson Werry (61) Fazel,Danesh, Wheeler (71) Achenbach System of Empirically Based Assessment (81) Child Behavior Checklist(CBCL) (91) Youth Self-Report(YSR) (02) Teacher s report Form(trf) (12) Reliability Validity (22) Gadow Sprafkin Achenbach,T.
Burlington, VT:university of Vermont,Research center of children,Youth families.
Characteristics of emotional and behavior Disorder of Children and Youth(7 th ed.
Psychological tratments for conduct Disorder in Children''.
''Post-traumatic stress disorder among school age Palestinian children''.
Macro social validation: Referencing outcomes in behavior disorders to societal issues and problems.
''Comorbidity of emotional and behavioral disorders''.