Abstract:
بیشک،بازار اسلامی نقشی اساسی در تحقق پیشرفت و توسعه جامعهء اسلامی ایفا میکند. در این چارچوب،ضرورت توجه به مشخصههای این نهاد اجتماعی و همچنین شاخصهای ارزیابی آن دوچندان میشود.در کنار مشخصههای مختلف بازار اسلامی، سهولت و آسان بودن مبادلات،جایگاه ویژهای دارد.هدف تحقیق حاضر آن است که شاخصهای اندازهگیری تسهیل مبادلات را در بازار اسلامی بررسی و تبیین کند.یافتههای پژوهش که به روش کتابخانهای انجام شده،نشان میدهد که افزایش سرعت مبادلات، کاهش هزینهها و کاهش درجه نااطمینانی،سه معیار اساسی برای تحقق تسهیل مبادلاتاند.با توجه به موارد ظهور و بروز این مؤلفهها در خارج میتوان میزان وجود مبادلات آسان در بازار را با استفاده از شاخصهای کمی،چون شاخص رضایت فروشنده و مشتری،نظارت بر بازار،شفافیت بازار،مناسب بودن مکان مبادله،آگاهی و پایبندی به احکام مبادلات،آگاهی و پایبندی به آداب و اخلاق اسلامی،آگاهی و پایبندی به قوانین و مقررات مربوط به مبادلات،آگاهی و پایبندی به شیوههای فنی و اقتصادی مبادلات، بازاریابی مناسب،کاهش فاصله بین تولید و مصرف و سازوکارهای جدید به دست آورد و مبادلات را مورد سنجش قرار داد.
No doubt, the Islamic market has a central role in the progress and development of Islamic society. In this framework, the necessity to consider the features of this social institution and its evaluation indicators doubles. Along with the different features of the Islamic market, the facility of exchanges has a particular status. The present paper tries to investigate and specify the indicators of measuring facilitating exchanges in the Islamic market. The research is based on a library survey. The research findings show that the three basic criteria for the accomplishment of facilitating exchanges are acceleration of exchanges, decrease of costs, and decrease of the level of insecurity. Taking into account the emergence of these components, the rate of easy exchanges in the market can be measured by using quantitative indicators such as the indicator of customer's and seller's satisfaction, market transparency, appropriateness of the place of exchange, awareness of and commitment to exchange rules, awareness of and commitment to Islamic moral principles, awareness of and commitment to the rules and regulations of exchanges, awareness and commitment to technical and economic methods of exchanges, appropriate marketing, decrease of the gap between production and consumption, and the recently discovered mechanisms and exchanges
Machine summary:
با توجه به موارد ظهور و بروز این مؤلفهها در خارج میتوان میزان وجود مبادلات آسان در بازار را با استفاده از شاخصهای کمی، چون شاخص رضایت فروشنده و مشتری، نظارت بر بازار، شفافیت بازار، مناسب بودن مکان مبادله، آگاهی و پایبندی به احکام مبادلات، آگاهی و پایبندی به آداب و اخلاق اسلامی، آگاهی و پایبندی به قوانین و مقررات مربوط به مبادلات، آگاهی و پایبندی به شیوههای فنی و اقتصادی مبادلات، بازاریابی مناسب، کاهش فاصله بین تولید و مصرف و ساز و کارهای جدید بهدست آورد و مبادلات را مورد سنجش قرار داد.
بین کاهش درجه نااطمینانی و تسهیل مبادلات، رابطه مستقیم وجود دارد؛ به این معنا که وقتی طرفین مبادله اطمینانخاطر بیشتری داشته باشند مبادلاتشان را با سهولت بیشتری انجام میدهند، زیرا در این صورت به بررسی بیشتر در مورد قیمت و کیفیت کالا نیاز ندارند.
"/> <H4>نظارت بر بازار و تسهیل مبادلات</H4> <H4>افزایش سرعت مبادلات</H4> وقتی نظارت دقیقی در بازار انجام شود کالاها وخدمات از لحاظ قیمت و کیفیت زیر نظر بازرسان قرار میگیرد، در نتیجه، مشتریان با اطمینان بیشتری وارد بازار شده و آسودگیخاطر آنها سرعت مبادلات را بالا میبرد، زیرا مشتری زمان کمتری را برای بررسی قیمت و کیفیت کالای موردنظر صرف میکند و این، روند مبادله را تسهیل میبخشد.
) آگاهی داشته باشد، و فروشنده نیز با تدبیر معیشت، اطلاعات لازم را در این زمینه به کار گیرد، سرعت مبادلات آنها افزایش، هزینههای مالی و درجة نااطمینانی کاهش یافته و در نتیجه، مبادله با سهولت بیشتری انجام میشود.