Abstract:
گرافیک خبری،نوعی گرافیک اطلاعرسان است که به پایبندی به اصول روزنامهنگاری،به گزارش دیداری یک خبر میپردازد.تفاوت بین گرافیک خبری و اطلاع رسان،در محتوا و سرعت زمان ارائهء آنها و نیز در تفاوت بین خبر و اطلاع نهفته است.گرافیک خبری میتواند حجم زیادی از اطلاعات مربوط به یک خبر را در فضایی محدود،با جذابیت دیداری زیاد،امکان درک و فهم ساده و سریع،با توان عینیتبخشی و باورپذیری بسیار ارائه کند.بهرغم استفاده فراوان از این نوع گرافیک در رسانههای بزرگ جهان،از آن،به شکلی محدود در ایران بهره گرفته میشود.این مقاله،با هدف بررسی مشکلات و عوامل موثر در کاربرد گرافیک خبری در رسانههای ایران به ویژه رسانههای برخط با استفاده از روشهای توصیفی(پیمایشی و مصاحبه)به پنج عامل بازدارنده در مسیر کاربرد این نوع گرافیک در ایران دست یافته است که عبارتاند از: هزینهء نسبتا بالای تهیه و تولید گرافیک خبری،آشنایی کم مدیران رسانهها با این نوع گرافیک،تسلط و تجربهء محدود طراحان گرافیک ایران در حوزهء گرافیک خبری،محدودیتهای فنی و مخابراتی(به ویژه محدودیت پهنای باند)برای دسترسی مخاطبان به گرافیک خبری در رسانههای برخط و محدودیت در تولید و پشتیبانی از نرمافزارهای گرافیکی فارسیزبان(به سبب نبود گروه حرفهای برای تولید این نرمافزارها).
Machine summary:
"برایناساس،بالا بودن نسبی هزینههای تهیه و تولید گرافیک خبری(اعم از دستمزد طراحان، تجهیزات و امکانات)،آشنایی کم مدیران رسانهها با این نوع گرافیک(به سبب کلینگری و تمرکز صرف آنها بر سیاستهای رسانهای و ومحتوای نوشتاری)،تسلط و تجربهء محدود طراحان گرافیک ایران در حوزهء گرافیک خبری(به سبب نبود انگیزههای رقابتی لازم برای کسب تجربه)، محدودیتهای فنی و مخابراتی(به ویژه محدودیت پهنای باند)برای دسترسی مخاطبان به گرافیک خبری در رسانههای برخط،محدودیت در تولید و پشتیبانی نرمافزارهای گرافیکی فارسی زبان(به سبب نبود گروه حرفهای برای تولید این نرمافزارها)خود به عوامل بازدارنده در مسیر بهرهگیری از گرافیک خبری(به عنوان یکی از انواع گرافیک اطلاعرسان)،در رسانههای برخط در ایران تبدیل شدهاند.
به استناد نتایج استخراج شده از آرای 43 سردبیر و طراح فعال در 7 خبرگزاری و 01 روزنامه برخط مورد بررسی در این مقاله(در قالب پرسشنامه)،ارزیابی آنها در ارتباط با مهمترین مشکل موجود در مسیر تولید و پشتیبانی فنی از نرمافزارهای گرافیکی فارسی زبان(مخصوص گرافیک خبری)،نبودن گروه نرمافزاری Z)منسجم و حرفهای برای تولید نرمافزارهای قدرتمند گرافیکی در ایران را با فراوانی 41 و نسبت 14/2 درصد است.
به استناد نتایج استخراج شده از آرای 43 سردبیر و طراح فعال در 7 خبرگزاری و 01 روزنامه برخط مورد بررسی در این مقاله(در قالب پرسشنامه)،ارزیابی آنها در خصوص مهمترین مشکل در زمینه بسترهای فنی و مخابراتی برای تولید و کاربرد گرافیک خبری در خبرگزاریها و روزنامههای برخط ایران،محدودیتهای پهنای باند در ایران و عدم تناسب آن با حجم بالای فایل آثار گرافیک خبری برخط با فراوانی 82 و نسبت 28/4 درصد است."