Abstract:
در این پژوهش یک نمونه 377 نفری از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی(188 غیر ورزشکار و 189 ورزشکار)پرسشنامه تحول روانی- اجتماعی(هاولی،1988)و فهرست پنج عاملی شخصیت(کاستا و مک کری،1992)را تکمیل کردند.نتایج نشان دادند:الف)سطوح مؤلفههای شخصیت،به جز نورزگرایی در ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران بالاتر بود؛ب)ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران از تحول روانی-اجتماعی بالاتری برخوردار بودند؛ج)تحولی روانی-اجتماعی با برونگردی،گشودگی،مقبولیت و وظیفهشناسی رابطه مثبت و با نورزگرایی رابطه منفی داشت؛د)تحولی روانی-اجتماعی در ورزشکاران دارای نورزگرایی،گشودگی و وظیفهشناسی بالا بیشتر از غیر ورزشکاران بود اما تحول روانی-اجتماعی غیر ورزشکاران برونگرد بیشتر از ورزشکاران درونگرد بود.
Machine summary:
"نقش ورزش و رگههای شخصیت در تحول روانی-اجتماعی دانشجویان The Role of Sport and Persoality Traits in Psychoscial Development of Students نگین ناصری تفتی دکتر شهلا پاکدامن کارشناس ارشد روانشناسی عمومی استادیار دانشگاه شهید بهشتی دکتر علی عسگری استادیار دانشگاه تهران چکیده در این پژوهش یک نمونه 773 نفری از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی(881 غیر ورزشکار و 981 ورزشکار)پرسشنامه تحول روانی- اجتماعی(هاولی،8891)و فهرست پنج عاملی شخصیت(کاستا و مک کری،2991)را تکمیل کردند.
هیوز51،کیس61،استامفال71و ایوانز81(3002 نقل از کاکس، 7002)با استفاده از فهرست پنج عاملی شخصیت91 (NEO-FFI) در 82 ورزشکار مرد و 7 ورزشکاران در رشته ماراتون نشان دادند که این ورزشکاران نسبت به گروه غیر ورزشکار در دو عامل گشودگی02و برونگردی12، نمرههای بالاتری کسب کردند.
یافتهها ضرایب همبستگی بین پنج رگه شخصیت و نمره کل تحول روانی اجتماعی(جدول 2)نشان میدهد که رگه نورزگرایی با نمره کل مقیاس حل تعارض،همبستگی منفی و معنادار دارد.
برای نمونه کتل(0691 نقل از رمضانینژاد،1731)در زمینه بررسی رابطه فعالیت جسمانی(ورزش)با رگههای شخصیت مانند برونگردی و روانآزردگی به این نتیجه دست یافت که سطح بالای آمادگی جسمانی،اضطراب و روانآزردگی را کاهش میدهد، پرخاشگری را تعدیل و برون گردی را تسهیل میکند.
عدم وجود ارتباط معنادار بین ورزش با رگه شخصیتی گشودنی در پژوهش حاضر را نیز میتوان به اعتبار کمتر این رگه نسبت به سایر رگههای شخصیتی در مدل 5 عاملی،نسبت داد(شاینر وکسپی،3002،مک کری و کاستا،5002).
بررسی رابطه بین رگههای شخصیت و تحول روانی- اجتماعی دانشجویان نیز این نکته را برجسته کردند که همه رگههای شخصیتی به جز رگه نورزگرایی با مقیاسهای کلی مثبت (TP) و مقیاس کلی حل تعارض (TR) همبستگی مثبت دارند."