Abstract:
ارزیابی نیروی انسانی شاغل در معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. همچنین بررسی وضعیت و رابطه یا تاثیر بین تحصیلات و رشته تحصیلی و میزان کارایی و عملکرد کارکنان معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مد نظر است. روش گردآوری و تحلیل دادهها: روش پژوهش پیمایشی ارزشیابی و کتابخانه ای است. جامعه مورد مطالعه نیروی انسانی شاغل در معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و... است. برای گردآوری اطلاعات عمدتا از پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها: از نظر جنسیت (61/78 درصد) از کارکنان را بانوان و (5/18 درصد) را آقایان تشکیل میدهند ، (۳ درصد) نیز به این سوال پاسخ ندادهاند. از نظر تحصیلات (4/10 درصد) دیپلم، (78/5 درصد) کاردانی، (38/58 درصد) کارشناسی، (12/23 درصد) کارشناسی ارشد و (31/2 درصد) تحصیلات دکتری دارند. از نظر آموزش ضمن خدمت (72/75 درصد) دورههای ضمن خدمت عمومی و تخصصی را گذراندهاند. از نظر نوع استخدام (71/49 درصد) رسمی، (09/8 درصد) پیمانی، و (46/40 درصد) قراردادی هستند. میانگین سابقه کاری کارکنان کتابخانه ملی حدود 11 سال است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مجموع کارکنان این سازمان از نظر تحصیلات در حد مطلوبی هستند. میانگین کارکنان متخصص (دارای دانشنامه کارشناسی ارشد و بالاتر) به نسبت سایر کارکنان باید 33 درصد باشد، در کتابخانه ملی این نسبت (43/25 درصد) است که نشاندهنده عدم تطابق نیروی انسانی متخصص نسبت به غیرمتخصص بر اساس میانگین استانداردهای موجود (شاخص) است. از سویی دیگر میانگین مجموع کارکنانی که رشته تحصیلیشان مرتبط و بهعبارتی متخصص و کمکمتخصص (کارشناسی وکاردانی کتابداری) هستند باید حداقل60 درصد باشد. در مورد این استاندارد کتابخانه ملی با داشتن (69/60 درصد) کارمند متخصص و کمکمتخصص توانسته حداقل لازم را رعایت نماید.
Machine summary:
سرائیان (١٣٨٤)، در پژوهش دیگری با عنوان ارزیابی و مقایسه کتابخانه های صنعت برق استان تهران با استانداردهای کتابخانه های تخصصی «ایران به این نتایج دست یافته که کتابخانه های مورد نظر از لحاظ میزان رعایت استانداردهای کتابخانههای تخصصی در زمینه رعایت شاخصهای اهداف و وظایف سازمان و مدیریت مجموعه در وضعیت مطلوبی به سر می برند و از لحاظ بودجه وضعیت مناسبی ندارند رادمهر و حیاتی (۱۳۸۶)، در پژوهشی مشابه با عنوان بررسی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی کشور میزان تحصیلات رشته تحصیلی مدیران و کارکنان کتابخانه ها نسبت مدیران و کارکنان متخصص به غیر متخصص، و میزان آشنایی، تسلط و مهارت مدیران و کارکنان بخشهای مختلف کتابخانه در استفاده از امکانات و تجهیزات رایانه ای و شبکه ای را مورد بررسی قرار داده اند نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که نیروی انسانی کتابخانههای مذکور از نظر مدرک تحصیلی در وضعیت مطلوبی قرار دارند (٤٢/٩ درصد دکتری و ۳۸/۵ درصد کارشناس ارشد).
طاهری (۱۳۸۶)، در پژوهشی دیگر با عنوان «بررسی وضعیت کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مقایسه با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران به این نتیجه رسیده است که کتابخانه ها از نظر آیین نامه اجرایی ۸۲ درصد، در خصوص داشتن کمیته مشورتی ۵۵ درصد و از نظر نیروی انسانی متخصص و کمک متخصص ۲۸۷۶۸ درصد استاندارد را رعایت کرده اند مزینانی (۱۳۷۷) نیز در بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی و مراکز اطلاع رسانی «ایران نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران دارای مدارک تحصیلی گوناگون در مقاطع مختلف را بر اساس ۲۸ اولویت مورد پیمایش قرار داده است.