Abstract:
دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل بازدارنده و ترغیب کننده مطالعه آزاد با برخی از متغییر های جمعیت شناختی(جنسیت، پایه تحصیلی و نواحی آموزش و پرورش) شناسائی شده است. روش پژوهش : از نوع توصیفی به شیوه علی یا پس از وقوع است، نمونه گیری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با ضریب پایانی 755/0 بوده است. جامعه آماری را دانش آموزان دبیرستانی اول تا سوم پنج منطقه (ناحیه1، ناحیه2، لاران، سامان و بن) در شهرستان شهرکرد تشکیل می دهد. یافته ها: کاربرد آزمون های خی دو، آزمون T تک متغیره، آزمون T مستقل، تحلیل واریانس و پی گیری توکی نشان می دهد که بین میزان مطالعه آزاد دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون پی گیری توکی نشان می دهد که اختلاف میانگین دیدگاه دختران و پسران در زمینه عوامل ترغیب کننده مطالعه به صورت عوامل خانوادگی و وسایل ارتباط جمعی در نواحی مختلف و پایه های تحصیلی مختلف معنادار است. نتیجه گیری :در مقایسه دیدگاه دختران و پسران در زمینه عوامل بازدارنده مطالعه نقش بی حوصلگی بیش از حد متوسط، و کمبود وقت، دسترسی نداشتن به کتاب، گریزاز مطالعه و قیمت گران کتاب در حد متوسط است. براساس نتایج آزمون پیگیری توکی در زمینه دسترسی نداشتن به کتاب اختلاف بین میانگین پایههای دوم و سوم معنادار بود. همچنین در زمینه گریز از مطالعه اختلاف میانگین پایه های اول با دوم و اول با سوم معنادار است. در زمینه کمبود وقت برای مطالعه، اختلاف منطقه لاران با بن معنادار است و در سایر موارد تفاوت معناداری وجود ندارد. در مورد قیمت گران کتاب اختلاف میانگین بین منطقه لاران با منطقه بن معنادار است .
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت میزان مطالعه آزاد دانش آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد و مقایسه دیدگاههای آنان در مورد ارتباط عوامل ترغیب کننده (خانواده، مدرسه و کتابخانه ها وسائل ارتباط جمعی و حمایتهای دولتی و بازدارنده بی حوصلگی نسبت به مطالعه، کمبود وقت برای مطالعه دسترسی نداشتن به کتاب گریز از مطالعه قیمت گران کتاب مطالعه آزاد با برخی متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و پایه تحصیلی) می باشد.
به منظور رسیدن به هدف ،فوق پژوهش حاضر در صدد است به سؤالهای زیر پاسخ دهد - میزان مطالعه آزاد دانش آموزان دوره دبیرستانی شهرستان شهرکرد چقدر است؟ - خانواده چقدر در ایجاد گرایش دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ - مدرسه و کتابخانه ها عمومی مدارس چقدر در ایجاد گرایش در دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارند؟ وسایل ارتباط جمعی چقدر در ایجاد گرایش در دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارند؟ حمایتهای دولت چقدر در ایجاد گرایش در دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ - بی حوصلگی نسبت به مطالعه چقدر در عدم گرایش دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ - کمبود وقت برای مطالعه چقدر در عدم گرایش دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ - دسترسی نداشتن به کتابهای مورد علاقه چقدر در عدم گرایش دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ گریز از مطالعه چقدر در عدم گرایش دانش اموزان به م میزان به مطالعه آز آزاد نقش دارد؟ - قیمت گران کتاب چقدر در عدم گرایش دانش آموزان به مطالعه آزاد نقش دارد؟ - بین عوامل ترغیب کننده به مطالعه با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی پاسخگویان چقدر تفاوت وجود دارد؟ - بین عوامل بازدارنده مطالعه با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی پاسخگویان، چقدر دیدگاه های دانش آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در ...