Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی ارتباط اهداف پیشرفت با راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال دوم مقطع دبیرستان انجام شد. 323 دانش آموز (178دختر و 145 پسر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه: 1) جهت گیری انگیزشی ،2) خرده مقیاس های درگیری شناختی پرسشنامه راهبردهای یادگیری و انگیزشی (MSLQ) ، 3) مقیاس خودکارآمدی عمومی (GS) و هم چنین معدل ترم قبل دانش آموزان استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که: بین هدف تکلیف درگیری و راهبردهای یادگیری سطحی و عمیق و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، بین هدف خوددرگیری و راهبردهای یادگیری سطحی و عمیق و خودکارآمدی رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد؛ بین هدف اجتناب از کار و خودکارآمدی رابطه منفی وجود دارد . آزمون t مستقل نشان داد که میان دانش آموزان دختر و پسر در اهداف خود درگیر و اجتناب از کار تفاوتی معنادار وجود ندارد، ولی به لحاظ تکلیف درگیری میان دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی معنا دار وجود دارد.
Machine summary:
com (**)استادیار دانشگاه تبریز (***)دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی (****)دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی {IBیادگیری سطحی و عمیق و پیشرفت تحصیلی رابطۀ مثبت و معناداروجود دارد،بین هدف خوددرگیری و راهبردهای یادگیری سطحی وعمیق و خودکارآمدی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد؛بین هدفاجتناب از کار و خودکارآمدی رابطۀ منفی وجود دارد.
همچنین یافتههای حاصل از پژوهشهای تجربی(الیوت و دوک،1988)نشان میدهد که دانشآموزان تکلیف درگیر در مقایسه با دانشآموزان دارای اهداف خوددرگیر و اجتناب از کار در موقعیتهای یادگیری دشوار پافشاری زیادی از خود نشان میدهند،از راهبردهای یادگیری مؤثرتری استفاده میکنند و از تحصیل در مدرسه رضایت بیشتری دارند(لایم و همکاران،2006)و از یادگیری خود لذّت میبرند(الیوت و چارچ4،1997).
اطلاعات حاصل در جدول 3 نشان میدهد که خوددرگیری و تکلیف درگیری راهبردهای یادگیری سطحی را در جهت مثبت پیشبینی میکنند.
آنها در پژوهش خود نشان دادند که بینجهتگیری هدف تکلیف درگیری و راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی رابطۀ مثبت وجوددارد.
آنها در پژوهش خود نشان دادند که بینخود درگیری و راهبردهای یادگیری سطحی و عمیق رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
classrooms;goals structures,and student motivation,Journal Educational Psychology,84,267-271.
achievement goals as a measure of motivation in university students,Contemporary Educational Psychology,19(4).
between-and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students;self-efficacy,tash-value,and achievement goals,Journal Educational Psychology,93(1).
achievement goals in the classroom; students'learning strategies and motivation processes,Journal Educational Psychology,80,260-267.
achievement goals in the classroom; students'learning strategies and motivation processes,Journal Educational Psychology,80,260-267.
Using goal structure and goal orientations to predict student's motivation,cognition,and achievement,Journal of Educational Psychology,96,236-250.