Abstract:
این مقاله به موضوع راهبرد فناوری و ارتباط آن با راهبرد کلان در شرکت های دارای کسب و کارهای متنوع می پردازد. در دو دهه گذشته، هم راستایی راهبرد فناوری و راهبرد کسب و کار، یکی از محورهای مهم پژوهشی را در دو حوزه راهبردی و مدیریت فناوری به خود اختصاص داده است. تمرکز این تحقیقات بیش تر بر بنگاه های دارای کسب و کار واحد بوده و در همین خصوص چارچوب ها، مدل ها و ابزارهای تصمیم گیری مختلفی توسعه یافته و به وسیله شرکت ها به کار گرفته شده اند. علی رغم این که شرکت های دارای کسب و کارهای متنوع، نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا می کنند و به دلیل برخورداری از دارایی های فناورانه مختلف، نیازمند برنامه جامع و کلان راهبردی در زمینه فناوری هستند، تعداد اندکی از پژوهش ها به این موضوع پرداخته اند و خلا وجود چارچوبی نظری در این زمینه، احساس می شود. هدف این مقاله دستیابی به چارچوب اولیه بر مبنای مطالعه ادبیاتی و بر اساس رویکرد قیاسی، با استفاده از روش تحلیل محتوی است. به همین منظور ده ها منبع در زمینه های راهبرد فناوری، مدیریت فناوری، مدیریت شرکت های مادر و راهبرد تنوع بررسی شده اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مفهوم راهبرد فناوری در سطح شرکت های مادر (گروه) به وسیله صاحب نظران دو حوزه راهبرد و مدیریت فناوری پذیرفته شده و ضرورت ارتباط آن با راهبرد کلان این شرکت ها ، تاکید شده است. در این تحقیق همچنین مولفه های راهبرد فناوری در سطح گروه و نحوه شکل گیری آن مبتنی بر راهبرد کلان گروه ، شناسایی و تبیین شده و بر همین اساس چارچوب نظری اولیه پیشنهاد شده است که می تواند مبنایی برای مطالعات بعدی در این حوزه قرار گیرد.
This article concerns technology strategy and its linkage with overall strategy in multi-business diversified groups. In the last two decades، the alignment of technology strategy and business strategy has been one of the important issues in the field of strategy and technology management. The most majority of researchers are concentrated on single companies through which different frameworks، models & decision support tools have been developed and widely utilized by industries. Although multi-business and diversified groups play an important role in global and national economics and need a comprehensive and overall plan to manage their diversified technological assets، there are few researches which discuss Corporate Level Technology Strategy (CLTS). The main aim of this study is to investigate the linkage of CLTS with corporate strategy in a diversified company. Having reviewed related fields of literature، based on a deductive approach and content analysis method، the concept of technology strategy at the corporate level has been clarified and the necessity of its linkage with corporate strategy has been pointed out. A new framework has been finally proposed to show how technology strategy and overall strategy is aligned at the corporate level، which can be served as a conceptual model in further researches.
Machine summary:
"برای این منظور تمام منابع در دسترس قدیمی و جدید حوزههای مرتبط،ازطریق سایتهای نمایهسازی معتبری چون reiveslE,dlaremE,elgooG ralohcS,supocS و tceriD ecneicS و با استفاده از کلید واژههای متعددینظیر ygetarts ygolonhcet level etaroproC,krowemarF,ledoM جستجو شده است.
به علاوه،راههایمختلفی که ممکن است برای شکلگیری این ارتباطوجود داشته باشد،براساس پیشینه موضوع تشریح گردیدکه بهطور خلاصه عبارتند از: برقراری ارتباط دو سویه میان سبد فناوریها و سبدکسبوکارهای گروه و لحاظ شدن نیازهای فناورانه کسبوکارهای آتی گروه در سبد فناوریهای گروه؛ مشارکت مدیران ارشد گروه در تدوین راهبرد کلانفناوری و برعکس(مشارکت مدیران فناوری در تصمیمگیریهای کلان شرکت)؛ توجه به سبد فناوریهای راهبردی به هنگام تدوینراهبرد گروه در راستای ایجاد همافزایی و تولید ارزشوالدینی و برعکس؛ تعیین سازماندهی،مسئولیت اکتساب و همچنینروش و زمانبندی اکتساب فناوریها براساس راهبرد کلانگروه.
ایشان توجه به راهبرد فناوری در سطحگروه،به عنوان راهبرد کارکردی،ضروری دانسته و دلایلیرا به شرح زیر برای آن برشمردهاند:&%00704FESG007G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)رشد گروهها به پراکنده شدن داراییهای فناورانهآنها در سرتاسر گروه منجر میشود و لذا برای ارتقایهمافزایی و جلوگیری از انجام کارهای موازی،مدیریتهمکاریها در سطح گروه،ضرورت دارد؛ حمایت گروه از واحدهای کسبوکار منفردی کهدارای شایستگیها و منابع مالی لازم برای اکتساب تواناییهایفناورانه مورد نیاز خود نیستند،ضروری است؛ شناسایی فناوریهای راهبردی و برنامهریزی برایحفظ تعادل راهبردی در حوزه فناوری،لازمه دستیابیگروه به اهداف فناورانه خود قلمداد میشود؛ گروه میباید در زمینه اکتساب و بهکارگیریفناوریهای پشتیبان،که در حیطه وظایف هیچیک ازواحدهای کسبوکار نیست،برنامهریزی و اقدام نماید."