Abstract:
در این مقاله ابتدا مروری بر مبانی ره نگاری و سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی صورت گرفته است. سپس با بررسی تحقیقاتی که از رویکرد سیستم داینامیک در امر سیاستگذاری و ره نگاری بهره برده اند، این رویکرد به عنوان رویکردی مناسب در ره نگاری نظام آموزش عالی معرفی شده است.در ادامه برای مدل سازی یک زیر سیستم از نظام آموزش عالی که عبارت از سیستم نقل و انتقالات بین رشته ای می باشد، از شبیه سازی سیستم داینامیک بهرهگیری و اعتبار مدل با استفاده از روشهای شناخته شده آزمون شده است. نتیجه تستهای آماری نشان داد که مدل توانایی شبیه سازی رفتار سیستم را داراست، لذا با استفاده از مدل، رفتار رشته های مورد مطالعه استخراج و تحلیل شده و همچنین توانایی مدل در ارائه و ارزیابی سیاستهای مختلف برای آینده نشان داده شده است. در پایان مقاله نیز به معرفی سیستمی که به همین منظور طراحی و پیاده سازی شده، پرداخته شده است.
In this paper we reviewed different approaches about road mapping in educational systems and studied the researches about using system dynamics approaches in science and technology studies. Then we introduced this approach as a suitable approach for developing roadmaps in higher educational systems .We modeled a subsystem about transmission between academic majors with system dynamic approach. After testing the model with different statistical techniques، we identified and analyzed the behavior of these majors. We also showed the ability of the model in developing and evaluating different policies for the future. At the end of the paper we presented a software that is designed and implemented for this purpose.
Machine summary:
"*وجود تفکر خطی و خطاهای آماری در آنها با توجه به نواقصی که در بالا به آنها اشاره شد،استفاده ازرویکرد سیستم داینامیک به دلیل برخورداری از مزایایزیر قادر است ضعفهای برشمرده برای روشهایی کهتاکنون در سیاستگذاری و رهنگاری در نظام آموزشعالی استفاده شدهاند را پوشش دهد13،14: *نگرش سیستمی و یکپارچه و نگاه غیر خطی بهمسائل *انطباق با مسائلی از زمینههای گوناگون *به کار گرفته شده در حل مسائل متعدد در سطح ملیو حتی بین المللی (1)- Causal Loop (2)- Policy Structure *قابلیت مدلسازی وضع موجود و پیشنهاد وضعمطلوب در کنار ارائه توصیههایی درباره مسیررسیدن به وضعیت مطلوب *استفاده از رویکرد کیفی در طراحی مدل در کناراستفاده از روشهای کمی در شبیهسازی *انعطاف این روش در برابر بزرگ شدن مرزهایمسئله و افزایش تعداد متغیرها یا تغییر روابط *عدم محدودیت به تحلیل حوزه دانشی خاص -4 استفاده از رویکرد سیستم داینامیک در تدوین سیاستو ارائه رهنگاشت تحقیقات سیستم داینامیک در زمینههای متعدد مدیریتمانند عملیات،رفتار سازمانی،تصمیمگیری،سیاستی-گذاری و استراتژی به کار رفته است.
با توجه به این کهجمعیت آتی هریک از رشتههای مورد بررسی در پایان سالبیستم از مدل قابل استخراج بوده و همچنین نرخ جابهجایی-ها نیز برای بیست سال آینده شبیهسازی شده است،میتوانمجددا روابط بین رشتهها،نرخ جابهجایی بین آنها وجمعیت آنها را در نقشهای مشابه نقشه وضع موجود ترسیمکرد."